Skellefteå Kraft varnar för elhandelsbolag: ”Oseriöst”

Skellefteå Kraft har gått ut med en varning till sina kunder för företaget Stockholms elbolag, som de påstår sysslar med oseriös försäljning. Skellefteå Kraft överväger att göra en polisanmälan, men Stockholms elbolag svarar att allt beror på ett missförstånd.

Skellefteå Kraft reagerar på hur Stockholms elbolag bedriver sin telefonförsäljning, och menar att deras varumärke används på ett felaktigt sätt.

Skellefteå Kraft reagerar på hur Stockholms elbolag bedriver sin telefonförsäljning, och menar att deras varumärke används på ett felaktigt sätt.

Foto: Arkivbild

Skellefteå2020-05-14 10:44

Skellefteå Kraft skriver i ett brev till sina kunder att Stockholms elbolag ringer runt och påstår att de har ett samarbete med Skellefteå Kraft, vilket inte stämmer. Istället erbjuder de kunderna att byta elhandelsavtal, och samtidigt få sin elnätskostnad på samma faktura. Den vidarefaktureras från Stockhoms elbolag till Skellefteå Kraft. 

”Den här typen av oseriös och tvivelaktig försäljning ogillar vi starkt”, skriver Skellefteå Kraft i brevet. Lars Lundmark, affärsenhetschef för elhandel vid Skellefteå Kraft, menar att Stockholms elbolag inte är ärliga i sin kommunikation.

– De använder vårt varumärke felaktigt. Några kunder har trott på det och gått med på att byta, men många ser igenom det här och gör ingenting. Sedan ringer de oss och berättar vad de har varit med om. Då kände vi att vi måste agera och informera kunderna. Vi har också agerat mot Stockholms elbolag genom att våra jurister har varit i kontakt med dem, säger han.

Stockholms elbolag skriver först i ett mejl till Norran att det rör sig om ett missförstånd. Enligt Fredrik Steen, pressansvarig, är samarbetet inte med Skellefteå Kraft AB, utan med Skellefteå Kraft elnät AB, som är ägare till fakturan som Stockholms elbolag samfakturerar.

I ett senare mejl ändrar sig Fredrik Steen och säger att inte föreligger ett direkt samarbete med någon division av Skellefteå Kraft.

Skellefteå Kraft vidhåller att en samfakturering inte kan kallas för ett samarbete.

– Det är inte schysst hur de uttrycker sitt erbjudande. Om du skulle ringa till vårt elnätsbolag och fråga om det finns ett samarbete så skulle de inte uppfatta att det är ett samarbete utan en tjänst som elhandelsbolag generellt tillhandahåller, säger Lars Lundmark.

Han säger att det inte bara är Skellefteå Kraft som den senaste tiden har gått ut med information om Stockholms elbolag till sina kunder, utan även elbolag i Jönköping, Nybro och Gävle. Det går också att läsa flera klagomål mot Stockholms elbolag på Konsumentverkets hemsida.

Fredrik Steen svarar att de samarbetar med Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen, de granskande organen, samt att företaget håller sig till rådande lagar och regler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!