Radiokampanjen ”The Carbon Negative Radio Ad”, som tagits fram av Skellefteå Kraft och bolagets reklambyråpartner KID tilldelades priset för sitt innovativa tillvägagångssätt för att skapa världens första koldioxid-negativa radioreklam.
Genom att spela in alla repliker på inandning och sedan fånga upp röstskådespelarens utandningsluft med hjälp av avancerad vrakdykarutrustning kunde 470 milligram koldioxid fångas in och besparas atmosfären. En liten, men symboliskt viktig, insats för att visa radiobranschen att alla utsläpp är viktiga att undvika.
– Man kan nog inte vara stoltare än vad vi är just nu, mest kanske för att vi tillsammans med Kid visar att det går att göra kreativ och nytänkande reklam som också är klimatsmart, säger Anki Högdahl, marknadskommunikationschef på Skellefteå Kraft i ett pressmeddelande.
Tävlingen Guldägget arrangeras av branschorganisationen KOMM och anses vara den mest prestigefulla reklamtävlingen i Sverige.
Juryns motivering löd:
”När radioreklam är bra - skapar den känslor. När radioreklam är briljant - får den juryn att fullkomligt tappa andan!”
Kampanjen har tidigare uppmärksammats både nationellt och internationellt av erkända facktidsskrifter som amerikanska Ad Age och Radio World, australienska B&T, samt svenska Resumé. I december förra året gick Skellefteå Krafts radioreklam vinnande ur Radiospotcupen med en prispott som på 300 000 kronor.