Skellefteå Kraft: ”Många olyckliga omständigheter samtidigt”

Det är försäkringsbolaget som måste bedöma och reglera skadorna i sådana här fall. Det anser Skellefteå Kraft.

Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft elnät.

Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft elnät.

Foto: Evalena Karlsson

Skellefteå2019-01-14 06:15
undefined
Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft elnät.

Enligt Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft elnät, finns det flera skäl till att bolaget använder sig av ett försäkringsförfarande.

– Vi vill behandla alla kunder lika. Genom att gå via ett försäkringsbolag så är inte vi bedömande part. Det är alltid tryggt att ha en tredje man som säger hur det ska vara.

Men här menar kunden att orsaken är att anläggningen har för få jordpunkter. Om de varit fler hade det aldrig hänt. Hur ser du på det?

– Vi jordar inte alla anslutningspunkter, utan sätter in dem med olika intervall. Att med teknisk utrustning skydda kunden från alla typer av risker skulle orsaka kostnader som inte är försvarbara

I sin ARN-anmälan skriver han att han beställt en viss sorts spänning men fått något annat. Och det är inget han kan råda över. Borde ni inte stå för kostnaden då?

– Det beror på. Det olyckliga här är att ett träd fallit över ledningen, en väderstörning. Det är svårt att råda över. Det här är tyvärr en sak som kan inträffa, även om det är väldigt osannolikt.

Clas Berglund säger att just den här typen av händelser inträffar väldigt sällan, kanske en till fem gånger per år.

– I det här fallet var det en av fem ledare som gick av och orsakade det här. Det är många olyckliga omständigheter samtidigt.

När Kurt-Åke Holmqvist begär ersättning av Skellefteå Kraft hänvisar han bland annat till en ansvarsparagraf i elsäkerhetslagen (se faktaruta).

Clas Berglund menar dock att elbolaget följer lagen via försäkringsförfarandet:

– Det är ju det ansvaret vi tar då vi står för kundens självrisk. Kundens försäkringsbolag kan ställa ersättningsanspråk på oss och vårt försäkringsbolag. Då ersätter vi kunden den vägen.

Men då blir det också en lägre ersättning med alla avräkningar?

– Det är en bedömning som vi inte kan göra själva. Försäkringsbolag finns av en anledning och det är den praxisen vi och hela branschen använder oss av.

Han håller heller inte med om att det tog för lång tid innan kunden fick veta hur skadorna skulle regleras.

– För att vara den här typen av ärende tycker jag inte att det har tagit så lång tid. Det är ett speciellt fall, där man behöver prata med rätt person för att få ett svar, säger Clas Berglund.

Elsäkerhetslagen

§ 28: Om en personskada eller sakskada orsakas av el från en starkströmsanläggning, ska innehavaren av den starkströmsanläggning som elen senast kommit från ersätta skadan. Skadeståndsansvaret gäller även om det inte följer av allmänna skadeståndsbestämmelser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!