Svenskt Kvalitetsindex mäter sedan 2005 kundnöjdhet bland privat- och företagskunder för elnät, elhandel och fjärrvärme. Precis som förra året toppar Skellefteå Kraft listan bland energiföretag när det gäller; elnät privat, elnät företag, fjärrvärme privat och elhandel företag. De har dessutom gått från plats tre till nummer ett för fjärrvärme företag och från plats fem till tre gällande elhandel privat.
Elnät placerar sig som överlägsen Sverigeetta i båda kategorierna tack vare god kundnöjdhet hos sina drygt 66 000 privat- och företagskunder.
- Vi är givetvis oerhört tacksamma över att fortsatt ha så nöjda kunder och gör allt vi kan för att det ska fortsätta att vara så här, säger Clas Berglund, vd på Skellefteå Kraft Elnät i ett pressmeddelande.
Förstaplatsen nådde Skellefteå Kraft för fjärrvärme privat.
- Med tanke på den tuffa starten på året, då vi hade en del driftstörningar i fjärrvärmenätet i samband med en extrem vinterkyla, så är vi väldigt ödmjuka och tacksamma över att vi med hjälp av vårt hårda arbete har fått behålla våra kunders nöjdhet och förtroende, kommenterar Ulf Hedqvist, affärsenhetschef värme, Skellefteå Kraft.
Han lyfter fram arbetet med att sammanföra de två fjärrvärmenäten i Skellefteå och Skelleftehamn, som är färdigställt innan detta år är slut som exempel på hur man ytterligare säkerställer leveranssäkerheten till kunderna.