Hösten 2023 anmäldes det kommunala bolaget Skellefteå Kraft två gånger. Anmälningarna innehöll påståenden om att bolaget skulle bedriva osund konkurrens genom att underprissätta laddboxar och i samband med det erbjuda rabatterade elräkningar i tre års tid. Enligt anmälningarna skulle det göra att laddboxen i slutänden skulle ge ett slutpris som konkurrenter inte skulle kunna möta utan att gå med förlust.
Skellefteå kommun anlitade KPMG för att göra en oberoende utredning, vilken nu är klar.
Under 2023 var bara en kampanj aktiv hos Skellefteå Kraft – den som anmälningarna syftar till.
I utredningen står det att ”kartläggningen har påvisat att knappt 0,5 procent av sålda elavtal under 2023 har gått att härleda till kampanjen”.
Det gjordes också kartläggningar av marknadspriset för laddboxar i kombination med elavtal. Ett annat bolag erbjöd en laddbox av samma fabrikat som Skellefteå Kraft. I det fallet hade Skellefteå Kraft mer rabatt men samtidigt var själva laddboxen dyrare. Det gjorde att slutpriset inte skiljde sig åt i någon större utsträckning mellan bolagen.
Av de bolag som hade kampanjer med andra laddboxfabrikat var det två av tre som hade högre totalpriser än Skellefteå Kraft.
I en jämförelse av marknadspriset för den specifika laddboxen som Skellefteå Kraft hade i sitt erbjudande kan KPMG konstatera att Skellefteå Krafts pris var högre än de sex billigaste konkurrenterna.