Karlgårdsbron i centrala Skellefteå väntas stå klar under 2023.
Skellefteå kommun bedömer att en helt ny bro eller separat gång- och cykelbro kommer att behövas i Skelleftehamn där Sundgrundsbron, byggd 1973, i dag går över till Örviken och Degerön.
De oskyddade trafikanter som i dag använder bron signalerar att de känner obehag och att situationer som kan sluta i olyckor inträffar.
– Redan då bron byggdes var den smal. Det var en kostnadsfråga. Man hade så mycket pengar och för det fick man den bredd den har nu, säger Hedqvist.
Sedan dess har mycket hänt. Northvolt har en avfart i riktning mot Skelleftehamn från E4. Kommunen räknar dessutom med att det kan komma att byggas 30 till 40 nya hus i Örviken.
– Skolan barnen går på är i Skelleftehamn. Vi har uttryckt riskerna med bron till Trafikverket. Även den tunga trafiken klagar på bron. Det är inte roligt att köra där under höst och vinter med halkan, mörkret och ett antal korsningar. Bron behöver åtgärdas, säger Hedkvist.
Han konstaterar att Norrbotniabanan ”ställer till det” i frågan.
– Den kommer att påverka både E 4 och väg 372 (Järnvägsleden Norrans kommentar). Den kommer att gå parallellt med dessa och är en jätteutmaning som Trafikverket tittar på. Hur ska vi kunna bygga Norrbotniabanan och samtidigt ha trafiken igång på väg 372? undrar Hedqvist och konstaterar att expansionen av Hedensbyn och Northvolt Ett ännu är i sin linda.
Skellefteå kommun har i sin översiktsplan en flyttning av E4 ut ur centralorten och att den istället ska gå i en östlig led. Lars Hedkvist konstaterar att dagens trafiklösningar är underdimensionerade att till alla tre tillväxtmålen, den ursprungliga 80 000 innevånare 2030, som nu är 90 000.
– Och vi planerar för 100 000 invånare, säger Hedqvist.
Problemet är att staten agerat efter sin statistik på historisk utveckling, inte reell utveckling.
– Se de bilköer vi har i stan nu: de har vi förutspått för länge sedan. Statsmakterna har använt en trafikminskning i sina inriktningsunderlag, men vi ser att motsatsen sker, säger Hedqvist.
Nu, efter många år av dialog med regeringen och Trafikverket, så tror Hedkvist att kommunen börjar få gehör.
Han pekar ut E4, Järnvägsleden (väg 372) och Sundgrundsbron som en oerhört viktig triangel för att avlasta centrum.
– Vi har krävt hos Trafikverket att våra projekt måste prioriteras upp och de börjar så sakteliga förstå vad som händer här, berättar Lars Hedqvist.
Skellefteå kommun har genom trafikmätningar och det fysiska byggandet visat att en expansion är på väg.
– Tillväxten är dock fruktansvärt snabb och planerings- och -produktionsprocesserna är väldigt långa historier.
I dag finns 100 miljoner kronor i länstransportplanen till väg 372. Det finns många saker som lyfts fram, men mest troligt kommer en ökad säkerhetsnivå i Skelleftehamn att vara prioriterad. Trafiken från hamnanläggningarna på båda sidor av Kallholmsfjärden väntas öka kraftigt. Den passerar centrala Skelleftehamn där många oskyddade trafikanter rör sig.
– Vi har inte föreslagit något. Trafikverket har en konsult som tilltar på olika lösningar och presenterar olika idéer. Jag tror att en stor del av pengarna kommer att användas till det enligt min bedömning.