Peter Larsson betonar att det är bra för Skellefteå att det också sker stora saker i Boden, Luleå, Gällivare och Kiruna. Totalt handlar det här om investeringar på cirka 1 000 miljarder under 15 år
– Det ger den totala bilden av att hela norra Sverige är under omvandling och att detta är drivet av den klimatomställning som hela världen måste gå igenom, säger Peter Larsson.
Men det här innebär naturligtvis en enorm anspänning.
– Vi kommer ganska snart att överskrida 100 000 invånare i Skellefteå och tittar vi på Norr- och Västerbotten tillsammans är det inte osannolikt att vi inom 15 år har fått en ökad befolkning med sisådär 100 000 personer. Detta kommer då inte bara att handla om människor som arbetar i industrierna utan också allt från förskollärare till omsorgspersonal.
Det gäller också enligt honom att satsa hårt i Skellefteå på kompetensattraktion både nationellt och internationellt.
Peter Larsson konstaterar att det bland annat måste ske mycket när det gäller transportinfrastrukturen.
– Den kommer nu i ett helt nytt läge när godstransporter och människotransporter ökar. Det hade myndigheterna inte tagit in i sina beräkningar eftersom det inte fanns på kartan för några år sedan.
Att Norrbotniabanan kommer att byggas i sin helhet mellan Umeå och Luleå tror han dock skulle ha genomförts även utan dessa jättelika investeringar.
– Men visst har den nu fått en liten extra knuff framåt med allt som händer norrut. Norrbotniabanan kommer att spela en viktig roll när det gäller att få en mer sammanhängande arbetsmarknadsregion, säger Peter.
Ett måste är att kunna tillgodose det akuta behovet av bostäder som kommer genom etableringarna.
– Men man måste också bygga spännande bostadsområdena på lite längre sikt för att kontinuerligt attrahera människor att flytta hit, menar Peter Larsson.
För att hitta en systematik med samhällsomvandlingen startade Skellefteå kommun och Region Västerbotten tillsammans omvandlingskontoret som ska koordinera och hålla ihop arbetet med detta.
– Vi är en samlande resurs i omvandlingen och ägnar oss åt att ta in och sprida information och kunskap. Vårt uppdrag är att göra omvandlingen så smidig som möjligt, berättar Jan Midlert, samordnare för näringsliv och utveckling inom Region Västerbotten.
Transportfrågor är ett viktigt område för omvandlingskontoret. Här har de skapat begreppet Skellefteå Triangeln som omfattar området mellan Skellefteå Airport, Port of Skellefteå och Skellefteå centrum.
– Vi har nu gjort en hemställan till regeringen med beskrivning av de behov som vi ser inom triangeln och begärt finansiellt stöd för att kunna lösa ut de frågor som uppstår.
Jan Midlert konstaterar att om allt faller på plats ökar antalet arbetstillfällen i Skellefteå med 27 procent under den kommande tioårsperioden. Detta kommer att kräva stora utbildningsbehov.
– Vi utvecklar nu Kompetenspilot Skellefteå som ska kunna ge ökad kapacitet i utbildningssystemet och som bättre kan möta branschers och individers behov så att vi får till en kraftig kapacitetsökning. Här jobbar vi bland annat tillsammans med Luleå tekniska universitet och med Rise.
Han betonar att behovet finns nu.
– Vilket innebär att vi behöver action snabbt, avslutar Jan Midlert.