"Det heter näsa, inte nos" är för många Skelleftebor en välkänd fras. I klippet, som spelades in för 14 år sedan, blir en lillebror upprörd över sin storebrors ordval. Videon som laddats upp på YouTube är ett urklipp från Norran TV, och har i dagsläget nästan 1 850 000 visningar.
Alltmer kultur konsumeras idag digitalt. Därför planerar nu företaget GlobalConnect tillsammans med humorkontot Filmfabriken att kulturminnesmärka platser i Sverige där de mest ikoniska virala ögonblicken utspelat sig. Detta för att hylla internetkultur och ge det mer utrymme i dagens samhälle.
– Det som är utmärkande för de klipp som blir virala är att de allt som oftast inte är skapade med en ambition att göra något som blir viralt. Det är snarare ögonblick som fångats ofrivilligt och ibland till och med ovetandes, säger Niklas Faerden på Filmfabriken.
Vilka platser som ska kulturminnesmärkas ska svenska folket få vara med och besluta. Via Filmfabrikens instagramkonto, som har närmare en halv miljon följare, har svenska folket nominerat olika klipp. Nu har tio klipp valts ut till en slutomröstning – varav ett är från Skellefteå.
Omröstningen sker på Filmfabrikens Instagramkonto och avslutas åttonde augusti. De fem vinnande klippen kommer sedan att tilldelas fysiska minnesmonumet som installeras runt om i landet i höst. Dessa blir för evigt en del av svensk historia – och kanske får Skellefteå landets allra första.