Kraftigt ökat mediefokus på Skellefteå

Här sitter arkitekterna bakom Sara Kulturhus och intervjuas för RE:TV där den brittiske kronprisen Charles är chefredaktör. Den mediala uppmärksamheten som Skellefteå fått har ökat kraftigt de senaste åren – både inom och utom landet. Artiklar har haft en möjlighet att nå en miljardräckvidd visar analyser som Skellefteå kommun beställt.

Kangero förbereder intervjun med Oskar Norelius, White Arkitekter längst upp i The Wood Hotel.

Kangero förbereder intervjun med Oskar Norelius, White Arkitekter längst upp i The Wood Hotel.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2022-03-29 07:00

– Intresset för Skellefteå har exploderat, säger Bo Wikström på Visit Skellefteå.

Det är tidig förmiddag en senvinterfredag. Oscar Byström och Petter Larsson på produktionsbolaget Kangero i Skellefteå håller på att ställa i ordning sin utrustning på Vana Spa på The Wood Hotel medan förmiddagsljuset strålar genom fönstret. Kangero ska producera innehåll åt brittiska Atomized Studios på uppdrag av RE:TV .

undefined
Kangero förbereder intervjun med Oskar Norelius, White Arkitekter längst upp i The Wood Hotel.

RE:TV lanserades 2020 av prins Charles tillsammans med Sustainable Markets Initiative (SMI) och finansieras av Bank of America. Ett 60-tal filmer är producerade och har publicerats på RE:TVs webbplats, på dess sociala kanaler och på SMI samt Amazon Prime i Storbritannien och USA. Kanalen skapades för att inspirera företagsledare att införliva hållbara metoder inom sina egna organisationer och öka medvetenheten hos en bredare publik om marknadskrafternas roll för att driva hållbar innovation, med mera.

Allt är på plats på för en intervju med White-arkitekterna Robert Schmitz och Oskar Norelius som kommer in via trappen till 20:e våningen. Sedan väntar ett späckat schema under dagen med flera intervjuer där det blir möten med bland andra kommundirektören Kristina Sundin Jonsson och Västerbottensteaterns Fransesca Quartey för en väntad majpublicering i år.

undefined
Medieintresset har exploderat för Skellefteå de senaste åren. Här intervjuas arkitekten Robert Schmitz för RE:TV av produktionsbolaget Kangero från Skellefteå.

Intresset från RE:TV för Skellefteå är bara ett exempel på att belysningen av Skellefteå ökat både inom Sverige och utrikes.

En som ser hur Skellefteå alltmer kommit i rampljuset är Bo Wikström på Visit Skellefteå som har sitt kontor ett stenkast från Sara Kulturhus. Han har sett hur hans arbete under de senaste åren breddats att utöver marknadsföring åt besöksnäringen även inriktas på platsmarknadsföring, vilket stärker helheten i attraktiviteten.

– I dag är det mycket fokus på vår gröna samhällsomvandling,

Under 2010-talet har det varit en process till Sara kulturhus första spadtag 2018. Från sommaren 2017 och framåt har Skellefteå också uppmärksammats för Northvolt som beslutade om sin fabriksetablering hösten 2017.

undefined
Så här såg det ut då The Times uppmärksammade Skellefteå.

Bo Wikström berättar att det gjorts ett stort lagarbete i kommunen där många parter dragit åt samma håll i många år – och plötsligt blir ett plus ett tre sett till resultatet.

– Skellefteå är hett. Det senaste året har det exploderat, konstaterar Bo Wikström.

– Vi var förberedda utan att veta att Northvolt skulle hit. Vi jobbar hela tiden för den här typen av etableringar. Det som hänt är en del av en större omställning. Vi vill också visa de som kommer den bredare bilden av kommunen, säger Skellefteå kommuns marknadschef Helena Renström.

Bo Wikström konstaterar att många som besökare från tidningar, tv eller radio som kommer till Skellefteå för Sara Kulturhus eller Northvolt ofta får fler saker ”på köpet” som träbyggnadsstrategin, elflyget och kommande utbildningen Green Flight Academy. Han berättar att det nästan alltid finns en koppling till besöksnäringen och att många besök är under planering framöver.

– Vi tvingas ibland tacka nej och välja de media vi tror gör störst nytta, säger Wikström.

Kommunens marknadschef Helena Renström berättar också att Skellefteå kommun hinner inte möta efterfrågan på information från alla dem som kommer till Skellefteå.  Det är också ett av skälen till att Showroom Skellefteå byggts på The Great Northern, en utställning som snart varit igång i ett år, för att visa °den snabbast växande regionen i Europa.”

undefined
”Vi har de senaste åren nått ut på ett annat sätt än tidigare. Intressant är att Sara kulturhus slog mer internationellt till en början än nationellt”, säger Helena Renström marknadschef på Skellefteå kommun.

Helena Renström har snart varit marknadschef på kommunen i tio år. I stort sett samtidigt som hon började hösten 2012 tog kommunfullmäktige en utvecklingsstrategi som skulle landa i att 80 000 invånare 2030, numer 90 000 personer.
Renström konstaterar att tio år av arbete nu har börjar bära frukt. En spegling av det har skett genom de mätningar av det nationella medieintresset som Skellefteå kommun gjort mellan 2012 och den 1 april 2021 där Skellefteå AIK i SHL medvetet valts bort för ett förändringen ska framgå tydligare.

Så här har belysningen av kommunen förändrats i riksmedia:

2012-15: Melodifestival och blåljusrapportering.

2015-2018: Melodifestival, Trästock, SM-vecka och under senare delen av 2017 Northvolt. Potentiella läsare av artiklar var 1,4 miljarder personer, totalt 1 427 artiklar, och bedömt annonsvärde  91,3 miljoner kronor.

2018-2021: En förflyttning har skett till investeringar och näringslivsrelaterade frågor, samt pandemin. Potentiella läsare av artiklar 5 miljarder personer, 1 798 artiklar, och annonsvärde 234 miljoner kronor.

undefined
Så här ser Meltwaters ordmoln ut för Skellefteå 1 maj 2018 till 30 april 2021. Ordmolnet visar de mest frekvent använda orden i artiklar relaterade till Skellefteå kommun.

En analys från Meltwater, ett globalt bolag inom omvärldsbevakning, 1 maj 2018 till  30 april 2021 visar att Skellefteå kommun omnämnts i totalt 7 145 internationella onlineartiklar under den tiden: ”Den nationella exponeringen återspeglar sig till stor del i den internationella. Bland annat genom artiklar om Volkswagen och Northvolt. Men även det faktum att en gymnasieskola i Skellefteå bröt mot GDPR och blev bötfällda av datainspektionen.… I stort så har Northvolt dominerat exponeringen i relation till Skellefteå kommun. Fritid/Kultur/Nöje var en kategori som fick stort utrymme i exponeringen dels på grund av Trästockfestivalen, men även till följd av den stora mängden artister som uppträtt eller planerat att uppträda i staden.”, skriver Meltwater.

–Vi har de senaste åren nått ut på ett annat sätt än tidigare. Intressant är att Sara kulturhus slog mer internationellt till en början än nationellt, säger Helena Renström.

– Medievärdet är en uppskattning vad det hade kostat att köpa kommersiell exponering  men i en tidning med ett gediget redaktionellt reportage är det mer trovärdigt för läsaren, fortsätter Helena Renström som konstaterar att analyserna som gjorts i vart fall ger en bild av den generella trenden.

I mätningarna är det dock svårare att nå fackpress, bland annat internationella arkitekttidningar som uppmärksammat Sara kulturhus.

Radio och TV ingår bara i form av rapportering i sociala kanaler.

Skellefteå kommun betonar vikten av information till dem som redan bor i området.

– Tvivlarna som fanns början av Northvoltprocessen tvivlar inte längre, Vi måste berätta vad som händer i våra kommunikationskanaler och samtidigt hålla kommunikationen igång med invånare, företag och föreningsliv, säger Helena Renström.

Viktiga datum

16 juni 2015 : Beslut i kommunfullmäktige att det ska byggas ett kulturhus.

19 oktober 2017: Northvolt berättar att Skellefteå ska bli platsen för den första gigafabriken.

20 oktober 2018: Det första spadtaget togs till det som nu är Sara kulturhus.

8 september 2021: Sara kulturhus invigs.

Mellandagarna 2021: Det första batteriet produceras på Northvolt Ett.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!