InnoEnergy är en europeisk offentlig organisation som är en viktig samarbetspartner till Northvolt.
– Vid mitt första möte med Northvolts vd Peter Carlsson undrade jag först om han ”fått för mycket sol i Kalifornien” men efter tre minuter, när han berättat om sina planer på batterifabriken, var jag övertygad om att han skulle lyckas, berättar Bo Normark.
Han konstaterar att Skellefteå nu blivit ett varumärke i Byssel.
– Northvolt har satt Sverige och Skellefteå på kartan som en modell för hur man kan utveckla en hel region, säger Bo.
2016, när Peter Carlsson först presenterade sina planer, hade europeiska tillverkare av litiumjonbatterier noll procent av världsmarknaden.
– 2019 hade andelen stigit till 6 procent. 2024 räknar man med att den uppgår till 15 procent för att 2029 ha ökat till 17 procent. Nu bygger till och med kineserna batterifabriker i Europa.
Men Bo Normark är bekymrad över att utvecklingen i södra Europa går så sakta.
– I Frankrike väntar man på nästa tekniksprång innan man tar steget fullt ut.
InnoEnergy har nu fått i uppdrag av Fossilfritt Sverige, som arbetat med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer, att skapa en batteristrategi för Sverige.
– En sådan finns sedan tidigare för Europa så det är hög tid att också få till stånd en svensk sådan. Den första juli ska den svenska batteristrategin vara färdig.
Här kan du se hela Norrans sändning från Bizbuz i efterhand:
Christoffer Svanberg, kommunikationschef för Node Pole, som arbetar med att locka till sig elintensiva industrier till Sverige konstaterar att det under 2010-talet gjordes ett flertal mega-investeringar på den fronten i Sverige. En av dessa var Northvolts batterifabrik.
– Detta kommer att accelerera under 20-talet där Norden blir ett nytt datacenterkluster i världen. Arctic Connect, som är ett samarbete mellan Sverige, Norge, Finland och Ryssland med målet att skapa en ny digital motorväg mellan Europa och Asien, kommer att skynda på detta. Den ska vara klar att tas i bruk under 2024, berättar Christoffer Svanberg.
Han konstaterar att detta projekt ger svenska företag snabbare och säkrare kommunikation med den asiatiska tillväxtmarknaden, vilket möjliggör nya affärsmöjligheter i både Europa och Asien.
Under BizBuz medverkade även representanter från bland annat Skellefteå kommun, Skellefteå museum, Northvolt, Martinsons, Skellefteå Kraft, Volkswagen, Boliden, Atea, ABB, Sara Kulturhus och Sweco samt trendspanaren Anna Frankzen Starrin och kulturskribenten Therese Eriksson.