Skellefteå Buss vd: ”Det är inte förbjudet att dricka vin”

Andreas Olofsson, Skellefteå Buss vd, ser inget problematiskt i vinluncher under tjänsteresan. Han har ”upplevt sig vara ledig” då detta skett. Däremot inser han att det var olämpligt att ta med sin sambo.

Skellefteå Buss vd Andreas Olofsson tycker inte att det är problematiskt att sambulansresenärerna bjöds på vinlunch under resan.

Skellefteå Buss vd Andreas Olofsson tycker inte att det är problematiskt att sambulansresenärerna bjöds på vinlunch under resan.

Foto: Privat

Skellefteå2018-12-18 06:15
undefined
Skellefteå Buss vd Andreas Olofsson tycker inte att det är problematiskt att sambulansresenärerna bjöds på vinlunch under resan.

Andreas Olofsson, vd och Håkan Fahlgren, teknisk chef, bodde två dagar på lyxhotellet Maria Cristina fastän fabriksbesöket var framflyttat till tisdag. Detta trots att det bevisligen gick att resa ned kvällen före, vilket trafikchefen gjorde. Trafikchefen valde att boka en ny biljett.

Skellefteå Buss Spanienresa: Vittnet dokumenterar allt de gör på resan

– Vi kunde inte boka om då vi valt den billigaste resan och saknade avbokningsskydd, säger Andreas Olofsson.

Nu inser jag att det kanske inte var så lämpligt.

Roadtrip hem: Besökte vingårdar och shoppade vin och öl

Men varför ska Scania bekosta en hotellhelg som inte föranleds av arbete?

– Det jag säger är att vi inte hade möjlighet att åka ned senare.

Istället för att åka ned endast till besiktningen, väljer Andreas Olofsson att anlända två dagar i förväg samt själv köra bussen hem.

Är det verkligen nödvändigt?

– Det här är en sällsynt speciellt byggd produkt, ett projekt som pågått i ett år och är kraftigt försenat. Vi ville testa bussen och se att den fungerar. Men än i dag har bussen inte klarat besiktningskraven i Sverige utan är tillbaka i Spanien för ombyggnationer.

Varför tog ni med er flickvänner?

– Besluten att ta med medföljande var att jag och Håkan visserligen har busskörkort men vi saknar chaufförserfarenhet. Jag bestämde mig för att ta med min sambo, då hon dels har stor erfarenhet av att köra i Europa samt jobbar som trafikledare för sambulansen. Jag gav Håkan möjlighet att ta med sin dåvarande sambo på resan, och jag inser idag att det var olämpligt, säger Andreas Olofsson.

Även Håkan Fahlgren är självkritiskt till just det.

– Då tänkte jag att det var okej, nu inser jag att det kanske inte var så lämpligt.

Andreas Olofsson nekar däremot till att ha uppmanat resenärerna att inte använda sociala medier.

Vi ser att ni dragit av deras flyg, men först i augusti. Varför?

– Det vet jag faktiskt inte, det kan ha att göra med semestertider, säger Andreas Olofsson.

Ni har inte dragit av några andra kostnader för kvinnorna. Varför?

– Vår bedömning var att det inte genererat merkostnader för rum och maten betalade vi privat.

Är det lämpligt att ni låter leverantören bjuda damsällskapet på hotell?

– De två första nätterna betalade vi mellanskillnaden för kvinnorna. Resten av dagarna betalade Scania, eftersom de orsakade förseningen.

Andreas Olofsson förklarar att de betalade mellanskillnaden på plats på hotellet.

Kan du bevisa det, med exempelvis utdrag från banken?

– Möjligen, jag har inte sparat kvitton, säger han.

Det gäller för övrigt alla Andreas Olofssons privata utgifter under dagarna i Spanien. Han säger sig ha betalat en del måltider kontant. Han hävdar i motsats till Anna att de inte bjudits på särskilt mycket.

Varför betalar du kontant?

– Varför inte? Jag hade en hel del Euro kvar sedan en tidigare resa, säger Andreas Olofsson.

Skulle du säga att ni drack mycket alkohol under resan?

– Nej, ... inte särskilt.

Vi har sett bilder, tidsloggade, där det framgår att du dricker vin till både lunch och middag?

– Ja, det är väl inte olagligt att dricka vin?

Det är inte problematiskt att du dricker vin till lunch?

– På lediga dagar, nej.

När är du ledig då?

– Det var jag lördag, söndag och måndag.

Så du tog ut en semesterdag på måndagen?

– Jag har inte tagit någon semester för den tid jag var i Spanien. Men jag betraktar det inte som arbete på måndagen på grund av förseningen, säger Andreas Olofsson.

På onsdagen har ni besökt fabriken och bjuds sedan på en trerätterslunch med vin. Kör du bussen efteråt?

– Nej, det var ... nu minns jag inte exakt. Om vi drack vin till den lunchen var det nog i väldigt ringa mängder, eftersom planen var att åka den aftonen.

Nej, alltså, jag finner det rimligt att man stannar till då man kör genom sådana områden och köper vin. Jag kan inte se det tokiga i det.

Vem körde då?

– Det var någon representant från Irizar.

Sedan funderar vi också på mängden alkohol ni tar med hem, åtminstone 28 vinlådor och 15 ölflak syns på bilder i sambulansen. Hur lämpligt är det?

(Andreas Olofsson tvekar länge med att svara och ber oss till slut upprepa frågan.)

Hur lämpligt är det att lasta så mycket alkohol i ett fordon som framförs i tjänsten?

– Ja, det sabbar ju inte fordonet på något sätt.

Nej, men är det etiskt lämpligt?

– Ja, men de inköpen är ju gjorda av mig privat. De har ju ingen som helst koppling till mitt arbete, säger Andreas Olofsson.

Får dina anställda använda arbetsfordonen för att exempelvis åka till systemet?

– Jamen här åker vi och stannar till längs vägen.

Så det är inte ok för din personal, men för dig?

– I det fallet skulle de ju använda fordonet särskilt för det ändamålet. Här stannar vi till på några ställen längs vägen och på en bordershop vid färjeläget.

Norran sammanfattar resan för Andreas: Du känner att du måste provköra bussen hem. Ni tar med damsällskap. Ni besöker diverse vingårdar och har trevligt med vin till både lunch och middag.

Det låter som en semesterresa?

– Nej, men syftet med resan det är att köra bussen.

Du är inte självkritisk till något av det här?

– Nej, alltså, jag finner det rimligt att man stannar till då man kör genom sådana områden och köper vin. Jag kan inte se det tokiga i det.

Det är inte olämpligt att dricka alkohol på arbetstid?

– Jag har ju inte betraktat det som arbetstid, säger Andreas Olofsson.

undefined
Håkan Fahlgren, teknisk chef på Skellefteå Buss.

Håkan Fahlgren däremot tänker i dag att det kan ha varit olämpligt att låta sig bjudas på vin till lunch.

– Jag tror att Irizars representanter fick dåligt samvete över att bussen inte blev klar, säger han.

Precis som Andreas Olofsson påpekar Håkan Fahlgren att de jobbade långa dagar och att de därför anser sig ha gjort vingårdsbesöken på fritiden. Att det tog tid genom Europa förklarar han med trafikstockningar.

Andreas tycker inte att resan pågick onödigt länge. Det var tvungna att ta flera stopp för att följa lagen om körtider.

Men de flesta stoppen är i början av resan. Ni kör över 110 mil sista dygnet i Sverige – är det ok?

– Ja, där låg vi kanske på marginalen, säger Andreas Olofsson.

När Norran ringer Krister Thulin, ansvarig för bussmarknad på Scania, trycker han bort samtalet. Vi får senare ett mejlsvar från Scanias kommunikationschef, som skriver: ”Enligt vår policy kommenterar vi inte kring enskilda aktiviteter med kunder, självklart följer vi alla gällande regler och policys.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!