Markku Abrahamsson, gruppledare för SD i Skellefteå, fick beskedet från partiets mediepartner.
– Det kom som en överraskning, vi hade inte fått några indikationer på att den skulle vara tokig.
Förklaringen till att det kommunala bolaget stoppat affischerna var att de hade budskapet ”Inga bidrag till islamister”. Budskapet faller under reglerna för ”uppseendeväckande reklam”, ansåg bussbolaget.
– Det handlar om två av totalt tio skyltar, övriga budskap accepterades. Jag förstår att man har regler om marknadsföring på bussar, jag invänder absolut inte mot det. Däremot ifrågasätter jag att skylten väcker anstöt, säger Markku Abrahamsson och fortsätter:
– Budskapet vänder sig mot islamism, politisk islam, inte muslimer. Jag tar för givet att personal på Skellefteå buss inte vill ge bidrag till islamistiska organisationer. Jag hoppas fortfarande hitta en kompromiss. Det är 30 dagar till valet, vi borde självklart få driva opinionsbildning. Ibland måste frågor spetsas till, men det här går inte över gränsen.
Marie Larsson säger att SD är välkomna att ha reklam som andra partier men att det finns vissa begränsningar för vilka budskap som kan föras fram.
– Det handlar exempelvis om budskap som kan uppfattas som stötande. Islamofobiska budskap vill vi inte ha på bussarna.
Hon lutar sig mot Skellefteå Buss värdegrundsdokument där det står följande: ”Leverantör eller leverantörs samarbetspartners ska inte diskriminera någon på grund av kön, etnicitet, religionstillhörighet, ålder, funktionshinder eller sexuell läggning.”
Det är ju skillnad på orden ”islamistiskt” och ”islamiskt”, alltså politisk islam och religiös islam?
– Det är att märka ord. Vi gör en bedömning om hur det kan uppfattas bland resenärer. Vi gör gallringar om det krävs så det är ingenting konstigt. SD får göra reklam på samma sätt som andra, men inte om det som kan uppfattas som stötande.
SD anser att de borde få driva opinion såhär nära valet. Vad svarar du på det?
– De får driva opinion där de vill men på våra bussar är vi med och bestämmer vad det ska vara för typ av budskap. Här tyckte vi att de gick över en gräns, säger Marie Larsson.