SkellefteÄ Buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkohol

Kryssning lĂ€ngs Huangpufloden, rundtur i gamla Shanghai och middagar med vin och öl. SkellefteĂ„ buss resa till Shanghai visar sig vara mer Ă€n bara ett fabriksbesök och Scania tog delar av notan: ”Alla former av förmĂ„ner och nöjesinslag ska undvikas”, sĂ€ger Natali PhalĂ©n, generaldirektör vid Institutet mot mutor.

Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer frÄn resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag sÄvÀl som fabriksbesök. Till vÀnster delar av SkellefteÄ Buss ska-kravslista. Bilden Àr ett montage.

Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer frÄn resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag sÄvÀl som fabriksbesök. Till vÀnster delar av SkellefteÄ Buss ska-kravslista. Bilden Àr ett montage.

Foto: Heiko

SkellefteÄ2018-12-11 06:15
Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer frÄn resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag sÄvÀl som fabriksbesök. Till vÀnster delar av SkellefteÄ Buss ska-kravslista. Bilden Àr ett montage.
Andra deltagare har lagt ut bilder och filmer frÄn resan och skriver uppskattande om den. Bilderna visar att det förekom turistiska inslag sÄvÀl som fabriksbesök. Till vÀnster delar av SkellefteÄ Buss ska-kravslista. Bilden Àr ett montage.

SkellefteÄ Buss vd Andreas Olofsson och ytterligare en representant frÄn det kommunala bolaget har nyligen kommit hem frÄn en Shanghairesa. Det rörde sig om en kombinerad fabriks- och studieresa, helt arrangerad av Scania.

Programmet strÀckte sig frÄn mÄndag den 19 november till lördag den 24 november. Sammanlagt var 18 bussföretag med pÄ resan. SkellefteÄ Buss var det enda kommunala bolaget. Förutom ett besök under tisdagen till den fabrik som levererar skolbussar till SkellefteÄ Buss och ett besök hos en underleverantör, ingick flera förelÀsningar och seminarier med koppling till Scanias verksamhet i programmet.

Shanghairesan: SĂ„ mycket kan Scania ha bjudit pĂ„SkellefteĂ„ Buss vd om Shanghairesan: ”Ni griper efter halmstrĂ„n hĂ€r”

Nöjesinslag

Men ocksĂ„ helt andra aktiviteter – av nöjeskaraktĂ€r; en kryssning lĂ€ngs Huangpu-floden, en eftermiddag med rundtur, luncher och middagar varje kvĂ€ll – dĂ€r Scania tog notan för sĂ„vĂ€l mat som dryck.

”I avtalet för skolbussarna ingĂ„r en resa till fabriken dĂ€r leverantören ska stĂ„ för resekostnader och logi.”

NÀr Norran ber att fÄ se SkellefteÄ Buss utgifter för resan, visar det sig vara detta:

HÀr finns en deltagaravgift pÄ 2 500 kronor per person för hela veckan, visum för totalt 3 200 kronor samt en hotellnatt pÄ Arlanda för tvÄ , för 2 342 kronor. Och flyget frÄn SkellefteÄ till Arlanda tur och retur, för 3780 kronor för tvÄ. Samtliga siffror utan moms.

FemstjÀrnigt hotell

Men vem stod dÄ för kostnader för det övriga; fem hotellnÀtter pÄ det femstjÀrniga Radisson Blu Hotel Shanghai New World, flygresan, turistinslag, konferens, mat och dryck? Det visar sig krÄngligt att bena ut.

”SĂ„ hĂ€r ligger det till”, skriver SkellefteĂ„ Buss vd Andreas Olofsson i mejl:

”I avtalet för skolbussarna ingĂ„r en resa till fabriken dĂ€r leverantören ska stĂ„ för resekostnader och logi.”

Avtalet vd:n hĂ€nvisar till Ă€r ett ramavtal om skolbussar med Scania. HĂ€r stĂ„r mycket riktigt att ett fabriksbesök ska ingĂ„ i avtalet. DĂ€rmed har leverantören i sitt anbud rĂ€knat in detta: Resa och logi, inte mat, dryck, nöjen och konferens – vi Ă„terkommer till det.

Men SkellefteĂ„ Buss kan alltsĂ„ dĂ€rmed anses ha betalat för flyget redan, i och med det upphandlade avtalet. Även logi, det vill sĂ€ga hotellvistelsen.

I frÄga om rena turistinslag, middag, alkohol och utflykter, bör SkellefteÄ Buss eller de resande stÄ för den notan sjÀlva, annars skulle jag sÀga att det i den delen kan riskera att ses som en muta.

Avtalet sÀger dock inget om resans lÀngd, utifrÄn fabriksbesöket, eller vilken standard hotellet bör hÄlla. Det definierar inte heller vilken typ av fabriksbesök det gÀller eller syftet med detsamma.

Scania: ”Det har varit vĂ€ldigt stĂ€dat – inget olĂ€mpligt har skett”

Krister Thulin, ansvarig för bussmarknad hos Scania, som ocksÄ var med pÄ resan, förklarar hur de rÀknade i anbudet nÀr det gÀller flygresa och hotell.

– Det Ă€r beroende pĂ„ vilken fabrik det rör sig om, vi har fabriker i Finland, Polen och i Kina. Vi gör bara en schablonmĂ€ssig bedömning, det Ă€r ett snitt vi rĂ€knar pĂ„, sĂ€ger han.

Åkt hem samma dag

PÀr Cronhult Àr chefsjurist vid Konkurrenskommissionen, en fristÄende grupp av experter inom upphandlingsrÀtt och konkurrensfrÄgor. Han sÀger att fabriksbesöket mycket vÀl kan vara relevant för upphandlingen. I sÄ fall handlar det oftast om att göra kvalitetsbesiktningar eller att kontrollera sÄ att det exempelvis inte förkommer barnarbete och att arbetsvillkoren uppfyller de villkor som har stÀllts i upphandlingen.

– Om fabriken ligger i SĂ€ffle eller Shanghai Ă€r egentligen inte intressant, men frĂ„gan Ă€r om man skulle ha stannat lika mĂ„nga nĂ€tter i SĂ€ffle, och tagit en tur pĂ„ ByĂ€lven? Det Ă€r inte orimligt att tĂ€nka sig att de nog hade Ă„kt hem samma dag.

Sedan Àr det viktigt att Scania enbart bekostar det som angivits i upphandlingsvillkoren, det vill sÀga resa och hotell.

– I frĂ„ga om rena turistinslag, middag, alkohol och utflykter, bör SkellefteĂ„ Buss eller de resande stĂ„ för den notan sjĂ€lva, annars skulle jag sĂ€ga att det i den delen kan riskera att ses som en muta, sĂ€ger han.

Ju mindre gÄvan Àr, desto mindre risk för pÄverkan. Men ett par tusenlappar i ett sÄdant hÀr sammanhang Àr inte att betrakta som smÄsummor. SÀrskilt inte om tjÀnstemÀn och upphandlingar Àr inblandade.

Natali Phalén Àr generaldirektör vid Institutet mot mutor.
Natali Phalén Àr generaldirektör vid Institutet mot mutor.

Åter dĂ„ till deltagaravgiften pĂ„ 2 500 kronor per person. Det har SkellefteĂ„ Buss betalat till Scania.

– SĂ„ lĂ€nge deltagaravgiften tĂ€cker alla Scanias utgifter, dĂ„ finns ingen mutproblematik, förklarar Natali PhalĂ©n, generaldirektör vid Institutet mot mutor.

LÀgre Àn traktamente

Norran rÀknar pÄ saken:

2 500 kronor Àr lite mindre Àn vad som berÀknas för fem dagars utgifter i Kina, utifrÄn Skatteverkets riktlinjer för traktamenten. För fem dagar i Kina förvÀntas man behöva 2 690 kronor. I den berÀkningen ingÄr lunch, middag och kanske en smÀrre utgift för fika. HÀr ingÄr alltsÄ inte konferens, nöjen, alkohol eller exklusivare restaurangbesök.

Det handlar om en förtroendeaspekt, att ingen leverantör ska kunna misstÀnkas bli favoriserad pÄ grund av att man har trevligt ihop.

Norran har gjort en uppskattning av kostnaderna utifrÄn programmet, information frÄn SkellefteÄ Buss vd och rÄdande prislÀge i Shanghai. DÄ hamnar kostnaderna betydligt över 2 500 kronor (se artikel pÄ nÀsta sida) Àven om vi rÀknar lÄgt.

Enligt kommunens riktlinjer ska arbetsgivaren sjÀlv bekosta konferenser. Men förutom förelÀsningar och seminarier har Scania en guide som talar kinesiska pÄ plats hela veckan, sÄ Àven en representant frÄn det eventbolag som anlitats för att organisera resan. Förutom ovan upprÀknade, ingÄr alltsÄ Àven nÄgra nöjesinslag, resan pÄ Huangpu-floden och en rundtur genom gamla Shanghai.

Om deltagaravgiften inte tĂ€cker utgifterna, men att det rör sig om en mindre summa exempelvis nĂ„gra tusenlappar – hur ser du pĂ„ det?

– Ju mindre gĂ„van Ă€r, desto mindre risk för pĂ„verkan. Men ett par tusenlappar i ett sĂ„dant hĂ€r sammanhang Ă€r inte att betrakta som smĂ„summor. SĂ€rskilt inte om tjĂ€nstemĂ€n och upphandlingar Ă€r inblandade, dĂ„ Ă€r det snarare att betrakta som ett högt belopp, sĂ€ger Natali PhalĂ©n.

Det finns (se fakta) Àven en ny dom i HovrÀtten som bekrÀftar att summor ned mot tusenlappen kan betraktas som muta.

Nöjesinslagen bör undvikas, oavsett vem som stÄr för notan, fortsÀtter Natali Phalén.

– Det handlar om en förtroendeaspekt, att ingen leverantör ska kunna misstĂ€nkas bli favoriserad pĂ„ grund av att man har trevligt ihop. Det bör alltid finnas en tydlig koppling till nyttan, rena nöjesinslag bör undvikas, sĂ€ger hon.

Faktaruta – riktlinjer

SkellefteĂ„ Buss har ingen egen representationspolicy. Enligt kommunens policy Ă€r det tillĂ„tet att delta i resor, studieresor och studiebesök men de ska inte bekostas av nĂ„gon annan Ă€n arbetsgivaren. Detsamma gĂ€ller mat vid möten – man fĂ„r endast ta emot enklare förtĂ€ring som fika eller lunch.

Enligt dokumentet: Korruption i offentlig upphandling – vad Ă€r det och hur kan det förebyggas? FrĂ„n Upphandlingsmyndigheten framgĂ„r att:

”Det enklaste sĂ€ttet att undvika att bli misstĂ€nkt för mutbrott Ă€r att inte ta emot nĂ„gonting och att alltid stĂ„ för dina egna kostnader. Om du vill delta i en resa eller mĂ„ltid som ett företag arrangerar kan du ta reda pĂ„ vad det kostar och lĂ„ta företaget fakturera din arbetsgivare.”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!