Den svenska flygskatten infördes 2018 och har inneburit skatteintäkter på omkring 1,8 miljarder om året.
Under en pressträff på tisdagen meddelade regeringen och Sverigedemokraterna att skatten tas bort från och med den 1 juli nästa sommar.
– Vi gör det för att främja flygtrafiken i hela landet och därmed förbättra tillgängligheten i hela landet. Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på presskonferensen.
Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport, välkomnar regeringens beslut. Han anser att den svenska flygskatten har skapat en ojämlik konkurrens mellan svenska flygplatser och flygplatser i Europa.
– Sverige har en väldigt svag utveckling gällande tillgänglighet och resande med flyg. Flygskatten har varit en bidragande orsak, som leder till att de internationella flygbolagen väljer att flyga någon annanstans. Det har även missgynnat oss i Skellefteå, säger han.
Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) anser att slopandet är extremt viktigt för svenskt näringsliv.
– Det här är jätteviktigt för många företag och stora delar av näringslivet — att vi kan behålla flyglinjer, säger hon under pressträffen.
Robert Lindberg är inne på samma linje. Han lyfter att Sverige som land rankats på plats 30 av 32, när det kommer till tillgängligheten med flygtrafik i Europa, enligt en rapport av Airports Council International.
– Vi måste se till att vi har en god kommunikation med omvärlden. Svenskt Näringsliv tappar konkurrenskraft när flygbolagen lämnar landet. Jag har förståelse för att regeringen arbetar mot en europeisk gemensam struktur. Nu får vi ett rättvisare regelverk jämfört med de europeiska bolagen, alla får samma förutsättningar. Att ta bort flygskatten är framför allt bra för oss i norra Sverige, där vi ibland inte har andra alternativ, säger han.
För en resenär har flygskatten lett till ett påslag på biljettpriset som avgörs av hur lång flygresan är. På pressträffen lyfte Linda Lindberg (SD) att en biljettpriset för en flygbiljett inom Sverige kommer bli 82 kronor billigare. En resa till USA blir istället 325 kronor, enligt henne.
Det är en viktig aspekt för de nyinflyttade Skelleftebor som flyttat hit från andra länder, enligt Robert Lindberg.
– Flyget är viktigt för att de som flyttar till Skellefteå från andra länder får en chans att fara hem och besöka sina familjer och vänner. Jag hoppas att vår tillgänglighet kommer förbättras, framför allt till Arlanda.
Flera remissinstanser är däremot kritiska till ett slopande av flygskatten. Naturvårdsverket och en rad forskare från Chalmers och KTH har påpekat att EU:s system täcker mindre än hälften av svenskarnas flygutsläpp.
Robert Lindberg anser dock att gemensamma EU-regler är mer träffsäkert än nuvarande system.
– Flygandet genererar utsläpp, men det är bättre att vi arbetar mot gemensamma EU-regler som syftar till att vi ska ha en högre inblandning av biobränslen. Flyget måste ställa om och byta ut fossila drivmedel mot biodrivmedel, precis som andra branscher. Men jag tror också det är viktigt att människor får mötas. Att inte ha flyget skulle göra det svårare för människor från hela världen att komma hit till Skellefteå – och det skulle riskera den gröna omställningen, säger han.