Skellefteå Airport snart åter på 2019 års nivåer

Skellefteå Airport räknar inom kort med att ha lika många veckopassagerare inrikes som före pandemin. ”När som helst når vi nivån som vi hade samma tid 2019”, säger flygplatschefen Robert Lindberg som berättar att frågan om en om ny terminal nu åter aktualiserats.

Robert Lindberg, Skellefteå Airport, berättar att passagerarökningen och utvecklingen i Skellefteå gör att terminalens framtid nu utreds – behövs en nybyggnad eller kan det räcka med en ombyggnad?

Robert Lindberg, Skellefteå Airport, berättar att passagerarökningen och utvecklingen i Skellefteå gör att terminalens framtid nu utreds – behövs en nybyggnad eller kan det räcka med en ombyggnad?

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2022-04-15 08:30

Pandemin var ett hårt slag för passagerartrafiken på flyget. Privatpersoner åkte inte längre på charter- eller weekendresor och företagen valde i många fall digitala möten.

Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport, har nu sett ett kraftigt lyft i trafiken sedan början av februari. Han konstaterar att flygbolagen sammantaget haft en passagerarökning på ungefär 300 passagerare per vecka de senaste nio till tio veckorna.

Vecka 14 som började den 4 april hade Skellefteå Airport  nio procent färre passagerare än 2019, en förbättring på tiotals procentenheter jämfört med vid årets start.

– En sådan ökning för ringar på vattnet. Det är otroligt trevligt. Vi har också hopp att bolagen kommer att öka sin turtäthet på Skellefteå under hösten, säger Lindberg.

Utöver SAS finns inrikestrafik med Bra och Ryanair samt framöver också reguljärtrafik utrikes till Gdansk genom Wizzair.

Flygplatschefens känsla är att affärsresenärsdelen har ökat till Skellefteå.

– Många reser i dag till allt som sker i regionen.Att vi nu återfår passagerare beror givetvis på Skellefteås tillväxt, säger Lindberg och konstaterar att tids nog kommer förhoppningsvis Norrbotniabanan – och den kan komma att påverka en del av flygresandetmen också utgöra ett bra komplement.

– Flyget är en viktig del av transportinfrastrukturen i dag.

Robert Lindberg berättar att han löpande för diskussioner med flygbolag och hoppas kunna presentera någon ny reguljärdestination framöver.

Skellefteå Airport tog 2015 fram en Masterplan för de kommande åren. Den kommer att revideras, berättar Lindberg, bland annat för att den inte tar upp elflygplan och flygplan som lyfter vertikalt, samt en möjlig Kvarkentrafik, med mera.

Frågan om en utveckling av terminalen är åter på bordet, bekräftar Lindberg.

–Terminalen är en jättestor fråga. I dag klarar vi bara två plan samtidigt inom Schengen – och ett utom Schengen som till Thailand eller England.

Nu har Skellefteå Airport uppdragit till en grupp experter att komma med en framtidsprognos som kommer att presenteras inom kort.

– Vi flaggar för en ny terminal. Vi har behov av en helt ny terminal eller en ny terminallösning framöver. Nu gäller det att hitta den smartaste lösningen, konstaterar Lindberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!