Vid lunchtid på onsdagen presenterade den förre ministern Peter Norman sin utredning om statens ansvar för flygplatserna i Sverige beställd av regeringen. Inriktningen har varit att ”behoven av en grundläggande tillgänglighet för medborgare, näringsliv och samhällsviktigt flyg i hela landet tillgodoses”
På plats vid presentationen fanns också infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlsson (KD).
Peter Norman, som i somras kom med en utredning om Arlanda, konstaterade tidigt att det tar 24 timmar att åka tåg mellan Trelleborg och Kiruna. Sedan ställde han frågan hur länge det tar att åka tåg mellan Stockholm och Skellefteå?
Snabbt konstaterade han att det inte går då Skellefteå inte har någon persontrafik.
– Utan det blir att ta tåg till Umeå och sedan buss till Skellefteå, vilket kan ta tolv timmar, berättar Norman under presskonferensen.
Peter Norman gjorde först en bred genomgång av flygläget i Sverige med dess betydelse, passagerarutvecklingen, främst efter pandemin, och en nulägesbedömning, vilket ledde fram till att ”staten ska flytta fram sina positioner” och att fler flygplatser ska ingå i det ”nationella basutbudet”.
Det nationella basutbudet innebär i praktiken de tio flygplatser som ägs och drivs av det statliga Swedavia.
”Skellefteå flygplats inkluderas omgående”, är Normans förslag med argumentet: ”Skellefteå är ett nav i den nya industrins revolutionen i Norrland.
– Även i dag har Skellefteå flygplats en tämligen stor passagerarandel. Det skulle bli en bättre tillgänglighet om Skellefteå inkorporeras i Swedavia, säger Norman under presskonferensen.
Han föreslår att staten ska inleda förhandlingar direkt med Skellefteå och att Ängeholm och Kalmar också kan bli Swedavia-flygplatser lite senare.
Det var i slutet av 2008 beslutet togs att det statliga Luftfartsverket inte längre skulle driva och äga Skellefteå flygplats. Under 2010 tog Skellefteå kommun över ansvaret för flygplatsen.
Kommunalrådet Lorents Burman (S) berättar att Skellefteå kommun haft djupgående diskussioner med utredningen under senhösten 2022.
– Vi tycker att förslaget är väldigt positivt, men det är viktigt att staten håller uppe ambitionsnivån då en ökad volym resenärer ska tas emot, säger han.
Nu väntar närmast en remissrunda i frågan under våren.