Det framgår av mark- och miljödomstolens deldom.
Större plan
För Skellefteå Airport innebär förlängningen att flygplatsen kan ta emot större plan. Tanken var ju att det redan i januari 2019 skulle ha gått att åka direktflyg mellan Skellefteå och Thailand vid två tillfällen, men dessa resor ställdes in då banan inte var klar.
Dessa resor skulle ha gjorts med Boeing 787 Dreamliner, ett plan som inte i dag kan trafikera Skellefteå Airport på grund av dess storlek.
Förlängningen av rullbanan medför att skog behöver tas ner utanför det instängslade området av flygsäkerhetsskäl och eftersom inflygningsbelysningen måste flyttas.
Kan bygga om
Det klartecken som mark- och miljödomstolen ger omfattar 19 600 så kallade flygrörelser per år, varav maximalt 11 000 rörelser med tunga flygplan. Det är samma tillstånd som finns sedan tidigare, men nu omfattar det fler flygningar med jettrafik.
Dessutom kan flygplatsbolaget vid behov göra de nybyggnationer samt om- och tillbyggnader som anses nödvändiga för denna verksamhet.
Domen är kopplad till ett antal villkor, bland annat vad gäller bullerskyd.
Samlas upp
Vidare ska flygplatsbolaget se till att så mycket som möjligt av den avisningsvätska som hamnar på marken samlas upp. Bolaget ska inom ramen för egenkontrollen redovisa den mängd glykol som har använts för avisning, den mängd som har samlats upp och hur den uppsamlade mängden har omhändertagits.
Det finns också villkor till exempel vad gäller halkbekämpningen och kemikalier/farligt avfall.
Därtill finns krav på Skellefteå Airport att under en prövotid göra vissa utredningar, bland annat vad gäller grundvattnet.
Skellefteå Airports vd Robert Lindberg har tidigare berättat att utbyggnaden av landstingsbanan är planerad till sommaren 2019.