2023 var ökningen 79 914 resenärer, 30 procent, jämfört med 2022 och 60 351 resenärer, 17 procent, jämfört med 2019 som var senaste pandemifria året.
Det innebär att Skellefteå Airport procentuellt sett kommer att ha större tillväxt än samtliga tio flygplatser hos statliga Swedavia. Till och med november var det bara Arlanda och Landvetter av dem som hade passagerartillväxt under året i jämförelse med 2022.
– Pajala och Hemavan/Tärnaby är de flygplatser som ökar procentuellt mer ön oss, berättar Skellefteå Airports vd Robert Lindberg.
Utrikesresandet tog fart från Skellefteå och visade att chartern återkom rejält efter pandemin med en ökning om 275 procent till 28 796 passagerare medan ökningen inrikes var 23 procent.
I mitten av februari i fjol presenterade regeringens flygplatsutredare Peter Norman ett förslag där Skellefteå ”omgående” skulle bli en del av statliga Swedavia. Sedan dess har inget tydligt besked kommit.
– Vi vet inget mer i den frågan än, säger Robert Lindberg.
Det sker dessutom förändringar i inrikesutbudet. Skellefteå till Arlanda finns inte nu med i Ryanairs sommarprogram.
Samtidigt pågår en analys från Norwegians sida om möjligheten att återstarta Stockholmsflyget. Rekordåren var Norwegiantrafiken en bidragande orsak till passagerarlyftet.
– Det måste till mer trafik på Stockholm. Vi har en löpande dialog med flygbolagen och räknar med att vi måste täcka upp det vi tappar i utbudet med Ryanair, konstaterar Robert Lindberg.