Det var i mitten av augusti i fjol som ett kompisgäng skulle fira en svensexa på höghöjdsbanan utanför Varuträsk då olyckan var framme. På tio meters höjd, mellan två träd, förlorade en av deltagarna greppet och blev hängandes i selen med fötterna upp och huvudet ned. Tillslut lyckades de få ner personen med hjälp av stegar och personal.
Händelsen anmäldes till Konsumentverket som ett tillbud och har nu utretts av myndigheten. Utredningen handlar om två delar, dels om konstruktionen, i det här fallet selen och dels om driften, för att se att allt är i sin ordning. Anledningen var att Konsumentverket ville säkerställa att själva tjänsten är säker och att rutiner och säkerhetsregler är i sin ordning.
Konsumentverket har nu avslutat ärendet mot Skellefteå Adventurepark efter att företaget bytt ut de gamla säkerhetsselarna till helkroppsselar och att Konsumentverket fått in de dokument som behövs, besiktningsprotokoll när det gäller driftrutiner och liknande för att de ska kunna göra bedömningen att det är säkert att bedriva verksamheten.
– I nuläget bedömer vi att näringsidkaren för verksamheten ska få fortsätta att driva den, Majid Mkanssi, handläggare på Konsumentverket.
Tobias Erngrund, ägare av Skellefteå Adventurepark är nöjd med att Konsumentverket har avslutat ärendet mot företaget.
– Det är bra att de utreder det hela och att de kommit fram till att vi erbjuder en säker produkt.
Vad betyder det här för er?
– Att vi har en säker produkt och att vi kan fortsätta vår verksamhet och vår säkerhetsutveckling av produkten för oss som bolag.
Har ni uppfyllt allting nu?
– Ja, annars skulle inte Konsumentverket kunna avsluta sitt ärende.
Kan det vara säkert i sommar för oss som besökare?
– Enligt vårt sätt att se det och Konsumentverket som har gjort en genomlysning av precis allt från besiktningen till personalens utbildning, utrustning och så vidare. De är vår tillsynsmyndighet och de har den gjort bedömningen och vi har också gjort den bedömningen, avslutar han.
Om det skulle komma in en ny anmälan eller information om brister kan Konsumentverket öppna ett nytt tillsynsärende.