Statliga vägbyggen – så vill politiker prioritera

Nu är det dags att mer statliga vägpengar kommer Skellefteå till del - och det brådskar. Det är budskapet i den prioritering som samhällsbyggnadsnämnden föreslår, där Järnvägsleden är högt på listan.

Här byggs en rondell på Järnvägsleden där staten betalar hälften. Men kommunen vill ha fler satsningar och då ska staten betala allt.

Här byggs en rondell på Järnvägsleden där staten betalar hälften. Men kommunen vill ha fler satsningar och då ska staten betala allt.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2021-06-22 08:00

Vart fjärde år uppdateras länstransportplanen och det är dags igen. Region Västerbotten gör planen, och kommunerna får nu tycka till. Planen ska sträcka sig mellan åren 2022-2033.

För Skellefteås del finns en stor frustration över att så lite pengar investerats i kommunen tidigare, exempelvis så har breddningen av Burträskvägen mellan flygfältskorsningen och Ljusrotet minskat från 110 till 20 miljoner och mycket som var tänkt kan inte göras. 

Ännu ett dilemma för Skellefteå är att trafikverket har gjort få åtgärdsvalsstudier. Det är först när en sådan studie är gjord som man kan få en bra plats på listan. Finns inga studier hamnar man sist.

Om den regeln hålls finns alltså risk att Skellefteå får med rätt få projekt.

Samhällsbyggnadsnämnden tillstyrkte följande förslag som nu ska vidare till kommunstyrelsen:

A) Sätt igång och gör fler åtgärdvalsstudier. 

B) Bygg om Järnvägsleden Skellefteå – Skelleftehamn. 

C) Gång- och cykelbana Skellefteå- Medle. 

D) Planskild gång- och cykelpassage under väg 95 vid blivande resecentrum.

E) Gång- och cykelbana Klutmark-Sunnanå.

F) Förlänga cykelbana i västra delen av Klutmark, till idrottsplatsen.

G) Förlänga cykelbanan från Bodbysund till Mora.

H) Gång- och cykelbana mellan Byske och Byske By (väg 890].

I) Gång och cykelbana vid väg 867, Kusmark.

J) Gång och cykelbana genom Östra Falmark.

K) Gång-och cykelbana i Bygdsiljum, till Martinsons trä.

L) Gång- och cykelbana mellan Degerön och Skelleftehamn (väg 827).

M] Gång och cykelbana över Bergsbydammen.

N) Förbättra riksväg 95, Skellefteå-Boliden.

O) Förbättra Sundgrundsleden (väg 827)

P) Bredda Burträskvägen som det var tänkt. 

Q) Räta ut flygfältsvägen i Östra Falmark, 1,5 kilometer ny väg. 

– Det är viktigt att påpeka att detta inte är en inbördes ordning. Därför valde vi bokstäver istället för siffror, säger ordförande Sara Keisu. 

I underlaget skriver samhällsbyggnads utredare att mycket har hänt i Skellefteå på fyra år, och att Northvolt med kringeffekter kan ge upp emot 15 000 nya jobb. Då tänjs ett redan underdimensionerat vägnät ännu mer. 

Trafiken på E4 och Järnvägsleden genom Skellefteå väntas exempelvis öka med 30-40 procent, medan bussresor och cykling väntas fördubblas.

Det som var bristfälligt med Skellefteås vägnät förr, anses ännu mer oroväckande nu. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!