Socialförvaltningen har utrett hur information, stöd och omsorg kan förbättras för personer som har hörselnedsättning eller är döva.
Personer som är döva tycker det är svårt att efterfråga stöd på grund av språkbarriärer i kontakten med kommunen. Detta framgår av utredningen som även konstaterar att det finns mer att göra för att förbättra stödet.
Ska utbilda
Utifrån utredningen har ett antal förslag till förbättringar tagits fram – som socialnämnden nu sagt ja till. Det handlar bland annat om att göra en utbildningsinsats för berörd personal inom äldreomsorgen för att öka dövkompetensen, att kartlägga teckenspråkskompetensen inom avdelningarna och göra en omvärldsspaning av arbetet med digitala hjälpmedel.
Alf som är döv hamnade på sjukhus: ”Ingen förklarade vad som hände”Dessutom ska man säkerställa att alla medarbetare vet var man kan låna hörslingor och man ska utbilda hörselombud.
De ska även se över möjligheten att erbjuda teckenspråkig hemtjänst och teckenspråkig kontaktperson.
Kostnaden anses vara svår att bedöma i nuläget.
– Vi har tagit fram flera tuffa punkter för att försöka gå behoven till mötes. Det är naturligtvis viktigt att vi även har ett fungerande samarbete med Dövas förening i det här arbetet, säger Kenneth Fahlesson (S), ordförande i socialnämnden.