När Norran besöker Skellefteå Airport finns Nils Knall, kommersiell projektledare, och Johan Andersson, systemutvecklare, från Husgvarna på plats.
De jobbar med Husqvarna Autonomous Systems som är ett system utvecklat för att förbättra produktiviteten, arbetsmiljön och säkerheten för de som professionellt arbetar med att sköta och underhålla stora gräsytor som till exempel flygplatser.
Skellefteå Airport är en av de flygplatser i Sverige som driver den gröna omställningen och därför strävar efter mer automatisering och elektrifiering.
Per-Erik Morén, teknisk chef på Skellefteå Airport, ser stora möjligheter med självgående fordon.
–De lösgör inte minst personalresurser och arbetet kan ske utan bundna tider, konstaterar han.
Under sommaren har den första hybridgräsklipparen driftsatts i Skellefteå. Och den ska fungera som referensinstallation för kunder både nationellt och internationell. Precisionen är stor: maskinen, som är slinglös, har ett satelitnavigeringssystem med en noggrannhet på två-tre centimeter.
Klipparen har en kapacitet om 10 000 kvadratmeter i timmen och är tänkt att användas 270 000 kvadratmeter på Skellefteå Airport, motsvarande ungefär 45 fotbollsplaner.
I en förlängning kan det också bli aktuellt med autonoma system också för snöröjning. Där är Husqvarna aktiva och delägare i Yeti Snow Technology tillsammans med Semcon och norska snöproffsen Øveraasen.