Domstolen är på plats med fem personer, varav fyra är experter på miljömål och ska avgöra.
Parterna hade flera experter och konsulter. Totalt gick ett 20-tal personer i promenaden efter lunch när både södra och norra änden besöktes. Då kunde domstolen se i verkligheten var hus är belägna och hur det ser ut i övrigt.
Målet M1869-19 innebär att Skellefteå kommun ansöker om tillstånd för vattenverksamhet enligt miljöbalken.
När förhandlingarna började under ledning av domare Emma Önneby förklarade länsstyrelsen att de inte sätter sig emot byggandet.
Två parter är däremot kritiska. Främst Ingegerd och Illka Saarinen som äger fastighet på Karlgård. De yrkade via sitt juridiska ombud att begäran ska avslås.
Om bron får byggas tvistas det också om ersättningen för försämrat fiske. Markägarna på Karlgård vill ha 154 500 för förlorat notfiske och kräftfiske. Kommunen är beredd att betala 10 000 kronor.
Även fastighetsbolaget Silvertallen är kritiskt. Bolaget äger två hus vid norra brofästet och är oroligt för sättningar.
– Om det blir sättningar i husen är de förstörda. Därför är det ytterst viktigt att det görs förebyggande åtgärder under byggtiden. Vi kräver noggranna mätningar av vibrationer, säger bolagets representant Joakim Waldemark till Norran.
I våras gjorde kommunen en riskanalys, som visar var riskerna för sättningar kan förekomma och hur vibrationsmätningar ska göras.
– Vi drev frågan om riskanalysen och är glada att den hann göras. Visst är det bra att man klargör vem som ska betala för skador men det allra viktigaste är att man förebygger att de sker, säger Joakim Waldemark.
Vid förhandlingen beskrevs markåtgärder som ska göras. Det blir en ganska stor utfyllnad ut i älven på den södra sidan. Det beror på att nipan är hög, och eftersom marken är sulfidjord som lätt glider finns det risk för skred.
Dels ska backen grävas ner en del, så att det inte är lika mycket massor som ligger och trycker på. Dels ska det fyllas ut ett mothåll i älven, en så kallad tryckbank. Den kan bli 20-30 meter bred, och minskar då älvens bredd. En utredning har gjorts som visar hur vattenströmmarna då ändras.
Utfyllnaden ska täckas med växtlighet.
På grund av grävningarna kommer grundvattennivån att sänkas något i ett begränsat område, och det var diskussion om vad detta innebär. Den närboende familjen Saarinen befarar att det kan leda till sättningar i marken som påverkar deras hus.
Mest mark kommer att vara bortgrävd under byggtiden, sedan ska en del läggas tillbaka.
Skellefteå kommun företräds i förhandlingen av konsultfirman Sweco, som har gjort alla förberedande utredningar.
Anna Westerlund från Sweco berättade att den korsande gång- och cykelvägen på södra sidan måste gå i plan med den nya gatan. Det skulle ha blivit för trångt under bron för att rymma en fullvärdig gång- och cykelväg där.
– Däremot ska det anläggas en enklare gångväg under bron som inte plogas på vintern, för den som vill följa älven på promenader, sade hon.
Anna Westerlund drog också kommunens argument för att få bygga.
– Bron blir den enda i stan som klarar extremflöden i älven, vilket ger en säker passage om behov skulle uppstå. Om bron inte byggs så uteblir den trafikfördelning som är tänkt. Det blir heller inte förbättrad trafiksäkerhet. Dessutom fortsätter slitaget på de broar som i dag finns, sade hon.