I upphandlingsunderlaget från Trafikverket står det att flygbolaget som vinner upphandlingen ska se till att ha en tur dagligen under vardagarna till och från Arlanda. Dessutom ska de erbjuda en söndagstur.
– Vilka som lämnat in anbud vet vi inte förrän på fredag men rimligtvis handlar det om flygbolag som tidigare trafikerat de aktuella destinationerna, säger Robert Lindberg.
För Skellefteås del handlar det då förmodligen om SAS.
Hur den slutliga lösningen med aktuella tidtabeller blir hoppas Robert Lindberg kunna presentera på fredag.
I beslutet från regeringen hävdas att Trafikverket ska se till att de flygplatser som omfattas av beslutet av allmän trafikplikt kan nås genom att i möjligaste mån arrangera en kostnads- och miljömässigt effektiv slingning av flyglinjerna, med upp till tre mellanlandningar på en linje.
– För oss kan det kanske handla om en flyglinje ihop med Kiruna eller Luleå. Vi får se på fredag hur det blir.
Robert Lindberg har korttidspermitterat alla medarbetare på Skellefteå Airport men nu står man i startgroparna för att komma igång igen.
– Med en tur dagligen klarar vi oss med den här lösningen när det gäller bemanningen.
Han är mycket nöjd med att regeringen den 6 april fattade beslutet om trafikplikten som gäller under fem månader mellan april och september på linjer till Norrland och Gotland.
– På grund av coronakrisen ska vi naturligtvis inte resa i onödan. Men det finns resor som är absolut nödvändiga för att samhället ska fungera. Det kan till exempel handla om att flyga in experter som behövs inom industrin eller att medicinsk personal snabbt ska komma till Skellefteå, avslutar Robert Lindberg.
Finansieringen av trafikplikten sker via anslag och utgifterna får högst uppgå till 105 miljoner kronor.