Det första steget i Scanias satsning är en ny 18 000 kvadratmeter stor anläggning med byggstart i början av nästa år och som beräknas vara i full drift till 2023.
– Detta är ett tydligt tecken på vår ambition att vara ledande i elektrifieringen av tunga fordon, vilket är nödvändigt för att uppfylla vårt åtagande att nå vetenskapligt förankrade klimatmål, kommenterar Ruthger de Vries, chef för Scanias produktion och logistik i ett pressmeddelande.
Han konstaterar att fullskalig montering av batterier på plats är en förutsättning för storskalig produktion av elfordon och befäster tydligt Scania som en del i värdekedjan för batteritillverkning. De monterade batteripacken utgör batterisystem anpassade för Scanias modulära produktion.
– Elektrifieringen kommer i grund förändra transporterna och denna senaste investering i Scanias verksamhet i Södertälje stärker ytterligare Sveriges ställning som nav för spetsteknik i elektrifieringen av tunga fordon, säger Ruthger de Vries.
Under 2015 påbörjade Scania serieproduktion av hybridbussar och 2019 lanserades programmet för hel-elektriska bussar. Nyligen lanserades också av Scanas plug-in hybridlastbil och den första hel-elektriska lastbilen. Serieproduktionen av elektriska lastbilar startar 2021.
Scania har tidigare gjort en investering på 10 miljoner euro i Northvolt.