Lokal satsning på arbetsmarknadskunskap

Kommunikatörerna Maria Bergmark och Richard Bray, från Arbetsmarknadskunskap Norra Västerbotten, åker runt bland högstadie- och gymnasieskolor och genomför lektioner. Här handlar det om att inspirera eleverna till att göra genomtänkta studie- och yrkesval.

Kommunikatörerna Maria Bergmark och Richard Bray undervisar i arbetsmarknadskunskap.

Kommunikatörerna Maria Bergmark och Richard Bray undervisar i arbetsmarknadskunskap.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2021-09-27 06:15

Huvudman för Arbetsmarknadskunskap Norra Västerbotten är Exploratoriet Science Center. Bakom satsningen står Region Västerbotten och tolv lokala arbetsgivare från privat och offentlig sektor. Satsningen är ett komplement till syvarna och lektionerna genomförs i samråd med dem.

Norran passade på att vara med när klass 9B på Floraskolan hade en lektion i arbetsmarknadskunskap.

undefined
Klass 9 B Floraskolan tar del av lektionen i arbetsmarknadskunskap.

– Vi pratar med eleverna om framtid och jobb, utifrån ett arbetsgivarperspektiv. Våra lektioner ökar möjligheterna för en hållbar kompetensförsörjning över tid och en bättre matchning på framtidens arbetsmarknad. Det nära samarbetet med arbetsgivare gör att vi alltid kan ge en uppdaterad bild av kompetensbehoven hos de lokala företagen och har färska exempel direkt från arbetsgivarna, berättar Maria Bergmark.

Richard Bray konstaterar att arbetsgivare i vår regionidag har stora anställningsbehov, ändå står många ungdomar utan jobb. 

– Missmatchen på arbetsmarknaden är ett gemensamt problem, säger Richard.

undefined
"Vi vill få ungdomarna att förstå att de val de gör idag påverkar deras framtid och att de ska göra studie- och yrkesval utifrån vem de är", säger Richard Bray.

Under lektionen med eleverna i 9B för kommunikatörerna en dialog och diskuterar med dem om kompetenser, utbildning, framtidens arbetsmarknad och vägen till ett jobb.

– Vi vill få ungdomarna att förstå att de val de gör idag påverkar deras framtid och att de ska göra studie- och yrkesval utifrån vem de är, berättar Richard och inflikar att han själv gjorde ett felval till gymnasiet.

– Min mamma tyckte att jag skulle gå en teknisk utbildning vilket jag också gjorde medan jag själv egentligen ville gå hotell- och restaurang. Det blev fel för mig, så gör inte så utan våga leva ut era drömmar, säger han till eleverna.

Attityd är något som de lägger extra stor vikt vid och för att visa på olika sådana gör de ett rollspel där Maria är arbetsgivare och Richard är den unge arbetssökande. Han spelar sociale Ante som ger ett ganska slarvigt intryck, Morgan som är blyg men som verkar fullfölja det han lovat och den självsäkre Kent som säger sig klara allt. Här får eleverna en tydlig bild av vad en arbetsgivare förväntar sig av en anställd.

– Ett stort problem i dag är ungdomars användande av mobiltelefonen som för många närmast är en kroppsdel. Jag var tidigare delägare i en restaurang och där fick jag alltför ofta säga till på skarpen att det inte är okej att använda telefonen på arbetstid utan bara under luncher och fikapauser, berättar Maria. 

Maria Hjalmarsson, lärare på Floraskolan, är mycket nöjd med hur lektionen utvecklade sig där eleverna successivt ökade sitt engagemang i dialogen. Hon konstaterar att eleverna generellt sett har alltför lite kunskap om hur arbetsmarknaden ser ut och vilka jobb det finns därute.

undefined
Tre ungdomar med olika attityd.

– Vi driver nu ett projekt med niorna där de bland annat ska skapa ett cv som de sedan använder för att söka sommarjobb och även för att prova på lite andra jobb under läsåret både på skolan och på andra ställen, säger hon. 

Kommunikatörerna siktar mot att få träffa klasserna en gång varje år där de lyfter aktuella frågor anpassade efter årskull och termin. 

– Exempelvis för nior handlar höstterminens dialoger mycket kring gymnasievalet, om vikten av att redan nu börja samla på sig arbetslivserfarenhet via sommarjobb och att i skolan, i hemmet och på fritiden fila på attityden, avslutar Maria Bergmark. 

Arbetsmarknadskunskap

Konceptet Arbetsmarknadskunskap startade i Västmanland 2011 och har sedan dess spridit sig i landet. Idag finns de i elva regioner. Competence ekonomisk förening är initiativtagare och ägare av konceptet. Competence har funnits sedan år 2000 och driver idag flera projekt och koncept i syfte att skapa en långsiktigt hållbar kompetensförsörjning på arbetsmarknaden. Föreningen är politiskt obunden och har inget vinstintresse.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!