När Norran når flygplatschefen i Skellefteå, Robert Lindberg, är han mycket upprörd över att Skellefteå inte finns med bland de destinationer som hålls aktiva. Han undrar hur SAS resonerat.
– Här har vi Europas största industrietablering och dessutom ett stort smältverk som måste fungera. Den tunga industrin är livsviktig för Skellefteå.
Statliga i norr
Lindberg konstaterar att de tre flygplatser som valts i Norrland är alla flygplatser drivna av statliga Swedavia, som totalt har tio flygplatser i landet, varav fyra i Norrland. Den fjärde är Åre/Östersund.
Jag ger inte upp. Mitt uppdrag är att se till att vi ska ha bra tillgänglighet till Skellefteå.
– Jag ger inte upp, säger Lindberg. Mitt uppdrag är att se till att vi ska ha bra tillgänglighet till Skellefteå.
”Kommer tillbaka”
Ingen vet när coronaepidemin når sin topp och när den börjar ebba ut, men tids nog sker en nystart.
– Vi kommer att komma tillbaka mer kraftfulla än någonsin, konstaterar Lindberg.
Som Norran berättat tidigare så har redan personal korttidpermitterats på Skellefteå Airport. Den senaste tiden har SAS haft sex flygningar i veckan på Skellefteå.
– Vi måste nu minimera kostnaderna och lägga en lägstanivå på våra utgifter, säger Lindberg.
Flygledare igång
Ambulansflyget kommer att fungera som tidigare.
Helt obemannad kommer inte heller flygplatsen att vara.
– Flygledarna måste upprätthålla timmar för att få behålla sina licenser.
Från måndag den 6 april kommer SAS endast att trafikera fyra destinationer i Sverige. SAS kommer genomföra inrikesflygningarna med ett flygplan, en A320neo som flyger Arlanda till Umeå, Kiruna, Luleå och Visby. All övrig inrikestrafik upphör.