De första delarna monteras centralt i det blivande kulturhuset Sara. Framöver ska utrymmet som bildas bland annat innehålla Västerbottensteaterns nya huvudscen. Lokalen ”stora blackbox” kommer också att utgöra en byggnadsteknisk utgångspunkt under resten av kulturhusbygget.
– Det här har med stabiliseringen av hela höghuset att göra, så det är lite speciellt. Inte just de första väggarna, för insidan har ingenting med stabiliseringen att göra, men ytterväggarna, förklarar Robert Andersson, produktionschef vid Martinsons.
Vid 10-tiden på måndagsförmiddagen ska den väldiga blå lyftkranen snart lyfta ned den första av modulerna, som fraktats till centrala Skellefteå med lastbil. Robert Andersson väntar spänt tillsammans med projektledare Robert Hortlund och projektchef Marcus Öberg.
– Du ser att man nästan står och småskuttar, säger Marcus Öberg glatt.
Kommer logistiken att påverka trafiken i centrum?
– Inte vad vi vet just nu, säger Robert Andersson.
De ljudmässiga kraven gör väggblocken unika. Enligt Robert Andersson är det första gången som Martinsons bygger väggar som måste klara 70 decibel.
– Det är som en macka ungefär. Du har två väggskikt och mitt emellan har du både luft, isolering och massor av limträ, berättar Marcus Öberg.
Om allting går enligt planen ska stora blackbox-delen som uppförs ha fått ett tak i början av augusti. Sedan ska jobbet med kulturhusets andra delar fortsätta. Med den centrala ”stommen” på plats väntar först arbete i byggprojektets norra halva.
– I början av september ska vi börja bygga här med två gäng, säger Robert Andersson och pekar ut över den södra halvan, där ett kranfundament ska gjutas.
Där ska sedan ännu en enorm lyftkran resas under augusti månad.
– När vi får tillgång till den kommer vi att köra dubbla montagegäng.
Någon del som ni oroar er inför?
– Orolig är inte rätt ord, men man har en väldigt stor respekt för det som ska göras. Det krävs också mycket förberedelser. Stabiliseringen av huset är komplex och det sätter krav på utförandet, säger Marcus Öberg.