Säljmöten och middagar under pågående upphandling: ”Det är ett stort no no”

Samtidigt som Skellefteå Buss vd och hans kollega tillbringar en vecka med Scania i Shanghai har bolaget två pågående upphandlingar. ”Det är fullständigt livsfarligt”, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Foto: Mikael Wallerstedt

Skellefteå2018-12-12 06:15
undefined
Enligt en representant från Scania pågår affärer dag och kväll på resan. Här tittar Andreas Olofsson på en buss i fabriken.

Norran har berättat om Skellefteå Buss Shanghairesa tillsammans med Scania och andra kunder i november. Förutom ett fabriksbesök innehöll resan en hel del andra aktiviteter som Skellefteå Buss bara delvis betalt för, enligt Norrans beräkningar.

Det var nöjen och middagar, föreläsningar om kinesisk kultur och bussmarknad, men även flera punkter där Scania står i centrum.

Shanghairesan: Så mycket bekostade Scania för Skellefteå buss-deltagarnaSkellefteå buss Shanghairesa med Scania: Flodkryssning, rundtur och alkohol

Möte med säljare

En workshop under veckan handlar om skräddarsydda lösningar till kunder, Scanias kärnvärden tas upp, företaget presenterar även sina produkter och nyheter. Sista dagen träffas man över lunch i mindre grupper tillsammans med en säljrepresentant/kontakt på Scania. I ett Facebookinlägg berättar en av Scanias representanter på plats att ”vi hade möten och affärer både dag och kväll”. Resan handlar alltså också om att sälja Scania.

Alla brukar passa sig vid pågående upphandling och inte ge sig i lag med någon alls.

Samtidigt pågick två upphandlingar av bussar, med sista anbudsdag den 3 och den 11 december. Dels av elbussar på 12 meter, dels av regionbussar med gasdrift.

Vd:n anser att han agerar professionelltSkellefteå buss vd om Shanghairesan: ”Ni griper efter halmstrån här”

Inte lämpligt

Enligt Filip Odell, biträdande jurist på stiftelsen Den nya välfärden, är upplägget olämpligt.

undefined
Filip Odell.

– En godiskorg till jul, det är vad man normalt kan acceptera. Äta middag med en leverantör som är en potentiell anbudsgivare i en pågående upphandling är ett stort no no. Ett argument om att ”vi måste få umgås med en leverantör under pågående avtalsarbete” kan överhuvudtaget inte accepteras på det sättet, i synnerhet inte klockan åtta på kvällen på en bar.

undefined
Natali Phalén.

Han får medhåll av Natali Phalén, generalsekreterare vid Institutet mot mutor.

– Ett företags kärnvärden kan kanske inte definieras som nöjen direkt. Men kanske är de inte heller särskilt lämpliga i den kontexten, där man att hamna från de upphandlingsrättsliga principer som har med transparens och likabehandling att göra. Exempelvis att samma villkor ska gälla för alla leverantörer.

– Det handlar ju framför allt om en förtroendeaspekt. Ingen ska bli favoriserad på grund av att de har så mycket trevligheter tillsammans. Den aspekten bör mana till försiktighet. Särskilt vid upphandlingar, tillägger hon.

Bryter mot princip

I mars 2017 berättade Norran att Skellefteå Kraft festade med en leverantör under pågående upphandling på Skellefteå krafts bekostnad. Den gången tvingades Skellefteå Kraft göra om upphandlingen efter granskningen.

Skellefteå Krafts hockeyloge: Festade med leverantör – mitt under pågående upphandlingSkellefteå Krafts hockeyloge: Konkurrenterna - ”Det är fan inte okej”

– Alla brukar passa sig vid pågående upphandling och inte ge sig i lag med någon alls. Det är ju fullständigt livsfarligt för det bryter mot likabehandlingsprincipen i upphandlingsregleringen, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Festade med anbudsgivare: Upphandling avbryts efter Norrans granskning
undefined
Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Filip Odell betonar att detta är problematiskt:

– Om en konkurrerande anbudsgivare utifrån detta säger sig inte ha blivit rättvist behandlad, då har den upphandlande myndigheten en uppförsbacke att motbevisa det, säger han.

En artikel som Scania publicerat på sin hemsida beskriver förhållandet mellan Skellefteå Buss och leverantören. Det skildras som ”Ett lyckat äktenskap” i rubriken. Här citeras också vd Andreas Olofsson:

”Att han är nöjd med Scania når långt bortom själva bussarna, menar han. Det är mycket vidare än så. Det är ett samarbete, nästan som ett äktenskap. En ständigt pågående process. Tillverkaren ska få kunden nöjd med hela konceptet och till dags dato är vi väldigt nöjda med Scania.”

– Man ska hålla en sund armlängds avstånd till upphandlade leverantörer. Favorisering ligger inte i linje med detta. Det kommer ju en ny upphandling, säger Natali Phalén.

Anpassning?

Även i Skellefteå Buss styrelseprotokoll kan man tolka en skrivning som att relationen till Scania är speciell. I maj i år förs ett resonemang om att Scania är ute ur bilden när det gäller testverksamhet av elbussar eftersom de inte har möjlighet att leverera före 2021. Samtidigt skriver man i protokollet: ”Med den nya föreslagna lokaltrafiken med kvartstrafik kan tvåaxliga 12 metersbussar dock vara ett alternativ. Detta kan Scania leverera sent 2019.”

Det låter alltså som om man styr önskemål efter Scanias leveransmöjligheter.

– En upphandlande myndighet är alltid fri att välja vad den vill köpa och när den vill köpa, men den får som huvudregel inte fritt välja vem den vill köpa från. Det är det som är syftet med själva upphandlingen. Om man anpassar sig efter Scania verkar det som om man redan har bestämt att köpa av Scania och upphandlingen är i så fall bara ett spel för gallerierna, säger Filip Odell.

Fakta upphandlingspolicy

Enligt Skellefteå Buss upphandlingspolicy är det viktigt att ”du som rekvirent iakttar objektivitet och affärsmässighet vid val av vara.”

Enligt Skellefteå kommuns upphandlingspolicy ska man vid all upphandling:

”Nyttja de konkurrensmöjligheter som finns, även på så sätt att den långsiktiga konkurrensen främjas.”

”Agera affärsmässigt, objektivt och på ett affärsetiskt sätt. Kommunen ska uppfattas som en trovärdig aktör på den offentliga och privata marknaden.”

Man ska heller inte låta ovidkommande faktorer styra val av leverantör och man ska tacka nej till alla former av mutor.

Enligt dokumentet: Korruption i offentlig upphandling – vad är det och hur kan det förebyggas? Från Upphandlingsmyndigheten framgår att enligt Näringslivskoden bör företag iaktta särskild försiktighet:

”Om förmånen avviker från vedertagna umgängesformer mellan näringslivet och offentliga organ.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!