I en av supportergrupperna som diskuterar Skellefteå AIK ligger ett slutspelskort ute till försäljning. Lagom till att AIK kan säkra guldet på hemmaplan, så har biljettpriset rusat – rejält.
Försäljaren säljer biljetten ”med bästa sittplats”, för final 5 och en eventuell finalmatch 7, för hela 15 000 kronor.
– Det är för att en person som verkligen vill se matchen ska få chansen att göra det, säger försäljaren, som vill vara anonym.
Slutspelskortet köpte han för 2 700 kronor i början av säsongen. Om ärligheten ska fram så tror han inte att någon är beredd att punga ut 15 000 kronor.
– Det var lite svamligt av mig.
Om ingen visar sig vara intresserad så tar han med sig en vän istället.
– Det är klart att jag hellre tar med mig en vän.
Försäljaren berättar att priset då blir betydligt lägre – 670 kronor, ordinarie pris.
Den dyra biljetten är ett resultat av hans frustration över ett veligt kompisgäng. Innan finalserien startade frågade han vännerna om de var intresserad av att hänga med.
– Jag skrev till alla mina vänner att jag tänkte boka det här biljetterna och frågade om någon var sugen på följa med. Bara några få svarade och jag blev lite irriterad. Men när AIK vann, då ville plötsligt tio personer komma på matchen och det blev svårt att välja. Det hade aldrig blivit så här om jag inte hade blivit less på mina vänner.
Varför vill du sälja en biljett till en främling för 15 000 kronor?
– För att en person som verkligen vill se matchen ska få komma in i arenan. Det är nästan omöjligt att få tag i biljetter nu.
Inlägget har vållat viss debatt i Facebook-gruppen. En användare skriver att hen är "nära att sätta söndagskaffet i vrångstrupen". Försäljaren har fått kritik och påhopp.
– Det var ganska väntat. Folk hatar överpriser. Det är jättefult att vilja tjäna pengar på andra. Men det är inte det jag vill. För den som verkligen vill gå så är det ju toppen att få chansen.
Har du fått något svar från potentiella köpare?
– Nej, jag har bara fått mothugg. Men jag vet redan vem jag ska ta med på matchen istället.
Han har sålt överblivna biljetter tidigare, men då till ordinarie pris.
– Jag har mött upp köparna utanför arenan. Vi har följts till ingången och de har gått in med mig. Det är det bästa sättet att undvika att bli lurad.
Håkan Billing, försäljnings- och marknadschef vid Skellefteå AIK, berättar att trycket på biljetterna till de avgörande finalmatcherna varit högt.
– Biljetterna sålde slut nästan direkt efter biljettsläppet. Vi förhandssläppte biljetter till våra medlemmar. Det var inte många biljetter kvar när vi öppnade upp försäljningen till allmänheten.
Det är inte olagligt att sälja biljetter till överpris på andrahandsmarknaden i Sverige. Fri prissättning gäller, men flera andra länder inom EU har lagstiftning som reglerar den.
– Men vi avråder alla från att köpa den typen av biljetter. Den finns en stor risk att man kan bli lurad.
Risken för det har ökat när biljettförsäljningen har digitaliserats.
– En digital biljett går att sälja 1 000 gånger, men den går bara att skanna in en gång och då är den förbrukad.
15 000 kronor för en finalmatchbiljett. Rent moraliskt, hur ser du på det här?
– Jag tycker inte det känns okej att någon tjänar så mycket pengar på det. Det känns inte rimligt. Speciellt inte när det ställs mot risken att det kan vara en falsk biljett.