Så vill skolbibliotekarien Anton få fler att läsa

När Anton Söderlund pluggade hörde han skräckhistorier om hur det var att jobba som skolbibliotekarie. Men till slut hamnade han ändå på Baldergymnasiet, och nu har han engagerat sig i flera projekt för att få unga att läsa mer. ”Många har dåligt självförtroende när det kommer till läsning. Det är viktigt att ge dem rätt förutsättningar”, säger han.

Ett sätt att få fler att läsa böcker är att integrera biblioteken i undervisningen, menar Anton.

Ett sätt att få fler att läsa böcker är att integrera biblioteken i undervisningen, menar Anton.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Skellefteå2023-01-09 18:00

– På utbildningen fick jag höra många skräckhistorier om hur det är att jobba på ett skolbibliotek. Att det inte finns resurser och så. Jag tänkte att gud, det skulle jag aldrig orka med. Men sedan fick jag chansen och nu har jag jobbat här i över fem år. Jag har typ blivit en del av inredningen nu!

När Anton Söderlund fick jobbet på Baldergymnasiet var han förmodligen den yngsta i hela personalstyrkan. Lärare som han kände igen från sin tid som elev var plötsligt hans kollegor – och som skolbibliotekarie hade han en grannlaga uppgift framför sig.

En stor undersökning av Statens medieråd visar nämligen att barn och unga lägger allt mindre tid på att läsa böcker och tidningar. Svenska skolbarns läsförmåga har sjunkit sedan 1970-talet.

Knäckfrågan är förstås hur ska man vända på den trenden.

– Många identifierar sig som ”dåliga på att läsa”. Det är egentligen samma sak som att många tror sig vara dåliga på matte. Och till slut blir det till en sanning för de här personerna. Därför är det superviktigt för oss bibliotekarier att erkänna dem som läsare, säger Anton Söderlund.

undefined
Ett sätt att få fler att läsa böcker är att integrera biblioteken i undervisningen, menar Anton.

– Har du läst Kalle Anka när du var barn, ja då är det faktiskt en riktig litteraturskatt vi kan gräva fram och använda oss av. Det är inte min uppgift att bestämma vad som är ”bra” eller ”dålig” litteratur. Det är möjligt att vissa bibliotekarier hade en annan inställning förut.

Att ungas läsförståelse minskar är förstås oroande, säger Anton. Samtidigt är han inte säker på att unga verkligen läser mindre än förr.

– Jag är osäker på att äldre generationer, mig själv inkluderad, läste så väldigt mycket mer än folk i dag. Ungdomar läser annat. De läser inlägg på Instagram, läser på Tiktok, läser creepypastas, lyssnar på poddar. De tar del av berättande på olika sätt.

– Vi har hört att ”allt var bättre förr” sedan typ antiken. Jag tänker att om man ska tro på det, ja då måste det ha varit fruktansvärt bra på alla sätt och vis förr i tiden.

Just skolbibliotek fyller fortsatt en viktig funktion, menar Anton. I sitt arbete märker han att det finns vissa elever som knappt vet hur ett bibliotek fungerar.

– Det kommer vissa som inte förstår hur man gör. Jag har liksom fått frågan ”får jag låna den här?”. Det är på den nivån. Därför är det väldigt viktigt med bemannade skolbibliotek, eftersom elever kan behöva vägledning oavsett om de har ett läsintresse eller inte.

undefined
Arkivbild. Skolbiblioteken är viktiga för att vägleda ungdomar både med och utan läsvana, menar Anton.

Sin egen väg in på yrkesbanan beskriver Anton som en ”quick fix”. Han hade läst flera kurser på universitetet och var osäker på hur han skulle få användning för sin kunskap.

– Jag funderade på vad som kunde vara ett bra yrke om man kan lite om mycket. Då blev det bibliotekarie, jag har alltid tyckt om att vara i bibliotek. Det är ett väldigt socialt yrke, om någon läser den här artikeln och ser framför sig hur man som bibliotekarie har det lugnt och skönt och pillar navelludd, ja då har de helt fel.

undefined
”På eftermiddagarna kan jag ibland sätta mig och läsa någon ungdomsbok. Jag vill ha lite koll på vad eleverna är intresserade av.”

De senaste åren har Anton Söderlund medverkat i flera initiativ för att öka läsningen bland ungdomar. Senast i höstas reste han till Baskien genom ett EU-projekt för att se hur skolor där har integrerat skolbibliotek i undervisningen.

– Våra baskiska kollegor har varit duktiga på att använda biblioteket som en arena för undervisning. Jag och min kollega Nathanael Tewolde har försökt anamma det i undervisningen. Hans klass har fått komma ned hit på lektionstid och det känns som att eleverna fått bättre läsvana av att vi integrerat biblioteket i undervisningen.

– Vi bibliotekarier ska dessutom fungera som en slags pedagogisk resurs. Jag har till exempel varit inblandad när eleverna har lärt sig om referenshantering. Då anordnade vi workshops här i biblioteket, det blir ett sätt att koppla våra lokaler till lektionerna. 

Apropå lokalerna har skolbiblioteket på Baldergymnasiet nyligen renoverats, efter några förseningar. Bland nyheterna finns bokningsbara elevgrupprum, två stycken trappstegsformade avsatser avsedda för genomgångar och flyttbara bokhyllor.

– Det känns som att en tyngd har släppt från mina axlar. Eleverna har retat mig det senaste halvåret och frågat när vi ska öppna. ”Du sa ju att du skulle öppna i april!”. Så det känns skönt att allt äntligen är klart.

undefined
Nyligen fick Anton klippa bandet vid invigningen av det nyrenoverade biblioteket.
Anton Söderlund

Ålder: 32 år.

Bor: På Anderstorp.

Bästa med att vara skolbibliotekarie: ”Det är trevligt att lära känna alla elever. Man lär sig vad de gillar för böcker och kan prata med dem om ditten och datten. Det är inspirerande att få dem att utvecklas, inte bara som elever utan också som medborgare.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!