– It´s alive, utbrister Jörnsföretaget Viddes vd Christian Lystrup när han på elnöskoterkonferensen på Wood Hotel för första gången visar bilderna av funktionsprototypen som fått smeknamnet Frank, en skämtsam hyllning till Frankensteins monster.
Han konstaterar att det är många tänkbara investerare och andra intressenter som sett fram emot att få se Vidde.
– Det är en sak att det ser bra ut på papperet men nu kan vi också visa upp Vidde på riktigt, säger Christian Lystrup.
Prototyptesterna, som genomförts hos det statliga forskningsinstitutet RISE i Piteå, har haft fokus på tre huvudområden: Körbarhet, batteri och effekter i subarktiskt klimat, och ljud- och bullernivå.
– En utmaning som alla tillverkare av eldrivna snöskotrar brottas med är viktbalansen eftersom elsnöskotrar har en tendens att bli framtunga, berättar Fredrik Blom, teknisk chef vid Vidde.
Han betonar vikten av att Vidde ska bli så användarvänlig som möjligt.
– Den ska både kunna köras säkert av nybörjare och aggressivt av vana förare, säger Fredrik Blom.
Frank började provköras den 15 mars och enligt Christian Lystrup har allt gått enligt planerna. Snöskotern har 280 hästkrafter och klarar att accelerera från 0 till 100 på några sekunder.
– Vi har även genomförts längre körningar över 50 kilometer och det har fungerat bra, berättar Fredrik Blom.
Men det är inte främst den häftiga accelerationen som är det unika med Vidde utan det är hur den byggs för att kunna ha ett långt liv där delarna kan bytas ut när det är utslitna eller trasiga. Därför hävdar företaget att detta blir världens mest hållbara eldrivna snöskoter.
Även andra enheter inom RISE har varit med i framtagningen av prototypen och på plats under konferensen fanns också Viddes kraftpartner Skellefteå Kraft.
– Det känns spännande att få vara med om att elektrifiera vildmarken, säger Joachim Nordin, vd för Skellefteå Kraft, som kommer att arbeta med laddinfrastrukturen.
Peter Falkman, partnerskapsansvarig vid Skellefteå Kraft, som själv är en hängiven snöskoteråkare, berättar att han ”älskar” Viddes vision och att det är ”häftigt att det händer just här”.
– Tajmingen av tidpunkt kunde inte ha varit bättre, menar Peter Falkman.
Till sommaren ska Viddes designpartner italienska Pininfarina, vara klara med designen. De är en ikon inom design av bilar och har bland annat Ferrari Testarossa på sin långa meritlista. På konferensen i Skellefteå representerades de av Xavier Blanc Baudriller, som är företagets senior vice president för produkt- och upplevelsedesign. Han leder ett team med tio designers som har tagit sig an designen av Vidde.
Nästa vinter ska en förserie om fem eldrivna snöskotrar testas bland annat av Skistar och IceHotel.
– Jag ser verkligen fram emot projektet. Vi erbjuder inte längre snöskoterturer än 35 kilometer och då är det idealiskt med en eldriven snöskoter, säger Mikael Kylmäniemi, äventyrschef på Ice Hotel och inflikar att det är speciellt roligt att elsnöskotern byggs i Sverige.
Sedan är det meningen att man till vintern 2024 ska ha producerat 1 000 elsnöskotrar i en fabrik i Jörn för att sedan successivt utöka produktionen.
– Vi samarbetar nu med branschorganisationen Fordonskomponentgruppen för att hitta rätt leverantörer av komponenter till Vidde. Målet är att kunna ha så många standardkomponenter som möjligt, berättar Christian Lystrup.