Så kan skolbussarna gå till hösten – så ser nya slingorna ut

Utredningen om skoltrafik i Skellefteå kommun är klar. Den godkändes av samhällsbyggnadsnämnden på måndagen.

Färgade linjer visar skolbussarnas väg. De tjocka grå stråk som ligger som bas är nätet för reguljär trafik. På vissa sträckor går båda typerna av bussar.

Färgade linjer visar skolbussarnas väg. De tjocka grå stråk som ligger som bas är nätet för reguljär trafik. På vissa sträckor går båda typerna av bussar.

Foto: Illustration: Lantmäteriet, dnr 109-2015/1943 och Skellefteå kommun

Skellefteå2019-02-01 07:00

Förslaget går nu vidare för att senast i mars antas av kommunfullmäktige.

Systemet får premiär till skolstarten nu i höst, då även den nya kollektivtrafiken börjar gälla.

På kartan syns hur skolans beställningstrafik ska gå, de olika färgade slingorna. De har dragits efter var eleverna bor just nu, och kan förändras mellan åren.

Om du bor längre från någon av slingorna än 2-3 kilometer betyder det mest troligt att dina barn ska få åka taxi.

undefined
Färgade linjer visar skolbussarnas väg. De tjocka grå stråk som ligger som bas är nätet för reguljär trafik. På vissa sträckor går båda typerna av bussar.

Två exempel där det blir ändringar är Kalvträsk med flera byar som inte längre ska ha buss utan taxi. Tvärt om blir det för vissa byar runt Boliden som tidigare haft taxi men nu får en buss.

Ändrade kostnader

Beställningslinjerna blir mer än dubbelt så många som de varit tidigare. Förr löstes många av transporterna med reguljära linjer.

Detta innebär att grundskolans kostnad för beställningsbussar ökar från dagens sex miljoner till 15 miljoner.

Samtidigt minskar kostnaden för skolkort. De köper skolförvaltningen för barn som åker med reguljära bussar.

Skolkorten har kostat cirka 12 miljoner per år, men kommer att sjunka till under sex miljoner.

En viss kostnad för skolkort blir kvar, och det beror på att skolbarn i vissa fall ska åka med reguljära bussar även i framtiden.

Kostnaderna för taxi väntas bli oförändrade.

Totalt sett ger nya systemet en ökning av kostnader med cirka tre miljoner. För- och grundskolenämnden kommer att få full kostnadstäckning för detta, har fullmäktige lovat.

Planen för gymnasiet

När det gäller gymnasiet så krävs beslut om de ska ha särskilda busslösningar alls, eftersom kommuner inte har skyldighet att ordna sådana. Däremot ska kommunen bekosta resor med reguljär buss eller betala inackorderingstillägg, så kostnader har man i vilket fall som helst.

Förslaget för gymnasiet är att elever som annars måste gå/cykla mer än fyra kilometer, ska få åka med grundskolans bussar på ställen där det passar. Möjligen gör man då intern debitering mellan nämnderna.

Det föreslås vissa särskilda turer för att förenkla för gymnasiet. Det kan bli en särskild gymnasiebuss från Burträsk via Hjoggböle som kan plocka upp ungdomar vid flygfältskorsningen. Dessa bor i Sjöbotten-Falmarksområdet och har åkt grundskolans buss till Burträskvägen.

Gummarks och Ragvaldsträsks elever får åka grundskolans buss in till stan.

För hemresan ordnas en särskild gymnasiebuss som kör Gummark, Ragvaldsträsk, Falmark, Sjöbotten.

Det föreslås också en gymnasiebuss från Andersberg, Skråmträsk via Lund.

Dessa särskilda gymnasiebussar skulle kosta 650 000 kronor per år.

Även gymnasienämnden ska få full kostnadstäckning när man ser hur det nya systemet faller ut.

Beställningstrafiken

Petra Bassioukas Hanseklint är projektledare för bussomläggningen på Skellefteå kommun. Hon säger att man nu jobbar vidare med förslaget om beställningstrafiken, eller ringbilar som de också kallas.

– Det kan vara klart för beslut i april, säger hon.

Men även om det klubbas då, är det inte säkert att det hinner gälla från skolstarten.

– Nej, det ska läggas in i länstrafikens bokningssystem och det är oklart hur lång tid det ska ta, säger hon.

Så går det i utredningarna om bussar på landsbygden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!