Under onsdagen kom Folkhälsomyndigheten med nya riktlinjer, bland annat uppmanas butiker och kollektivtrafik att minska trängseln. Riktlinjerna är tänkta som ett förtydligande av tidigare rekommendationer. Folkhälsomyndigheten understryker också att inställda turer inte är acceptabelt.
– Vissa har valt att dra ned på trafik, men vi väljer att ha kvar det utbud som vi har. Regional förstärkningstrafik som inte behövs har tagits bort, men i lokaltrafiken kör vi förstärkningstrafik även om folk ryms på en buss för att sprida ut dem mer, säger Kristoffer Hedenström, trafikchef vid Skellefteå Buss, till Norran.
Kundunderlaget har minskat med cirka 50 procent.
– Så länge vi har personal som kan köra kommer vi att fortsätta ha våra turer. Vi har några pensionärer som jobbar extra åt oss som är hemma, men annars är det ingen i personalen som kommit med ett intyg att de befinner sig i en riskgrupp.
Kristoffer Hedenström berättar att de för förarnas skull har skärmat av raden av platser precis bakom föraren på båda sidor om mittgången.
– Vi har även extra städ, så vi har personal som befinner sig på torget och på busstationen och torkar av ledstänger och stoppknappar på bussarna bland annat, och så har vi även städ nattetid. Sedan ska ju folk hålla sig hemma om de är sjuka och man hoppas ju att de gör det.
Han säger att de även utökat sina städrutiner i färdtjänstbussarna, som de har avtal med Skellefteå Taxi kring.
– De kör ju dessutom nästan bara folk i riskgrupper. Men vi har sett en kraftig nedgång i resande även där, mellan 25 och 50 procent.
Har ni några andra rutiner ni har pratat om att införa?
– Det har förts diskussioner om avgiftsfritt resande på bussarna och att ha ingång via bakdörren. Umeå lokaltrafik har infört ingång via bakdörren men de har validatorer där och det finns inte här. Sedan äger vi inte frågan att avgöra om det blir avgiftsfritt, det är Regionala trafikmyndigheten som avgör, och Länstrafiken.
Vissa matbutiker i Skellefteå har infört plastskärmar i kassan, är det något som skulle kunna vara aktuellt för er?
– Eftersom vi har fordon i rörelse så skulle den kunna skaka och falla ned, så det är en knepigare lösning. Men det kan ju kanske gå att få till.