– Att vi kommer så högt på rankingen är ett fantastiskt kvitto på vårt arbete med att driva och utveckla vår verksamhet på ett långsiktigt och ansvarsfullt sätt, samtidigt som vi går i täten för morgondagens energiförsörjning. Det stärker oss i vårt interna arbete med att minska vår påverkan på människor och miljö, berättar i ett pressmeddelande Catarina Hägglund, chef för kommunikation och hållbarhet på Skellefteå Kraft.
Hon berättar att Skellefteå Kraft vill vara en del av den omställning till 100 procent förnybar energiproduktion som samhället står inför.
– Vårt arbete med ansvar och hållbar utveckling omfattar alla delar av verksamheten och hela värdekedjan: från val av energikällor och produktion av el och värme, till distribution och våra kunders slutanvändning, säger Catarina Hägglund.
Undersökningen Sustainable Brand Index baseras på 16 600 konsumentintervjuer i Sverige där totalt 326 varumärken utvärderas. Med utgångspunkt i omvärld, människa och varumärke söker studien svar på hur och varför ett varumärke uppfattas på ett visst sätt och vad man kan göra för att stärka det.