När politikerna förra våren beslöt om nytt system för bussar var glesbygdens trafik en stridsfråga. Flera partier krävde att man måste behålla ett system för att få åka från orter som annars skulle överges.
Politikerna oeniga om ny busstrafikDemonstranter mötte upp politikernaBeslutet blev att frågan ska utredas och återkomma till fullmäktige för beslut.
Petra Bassioukas Hanseklint är kommunens projektledare för nya busstrafiken.
– Vi har nu gjort en omfattande utredning kring anropsstyrd trafik och har bland annat kollat hur andra kommuner gör, säger hon.
Så gör andra
Det visade sig finnas många olika system. Somliga har fasta linjer med fasta tider, men man måste ringa och meddela att man ska åka med.
Andra kommuner har servicelinjer som ofta blir långsamma och tar personerna till närmaste serviceort. Gotland har sådan verksamhet två dagar i veckan, så man kan inte arbetspendla men däremot ta sig till affär och hälsocentral.
Förslag i mars
- Vi håller på att göra ett förslag som ska presenteras för politikerna och jag vill inte föregripa det. Vårt mål är att det ska vara klart till mars, säger Petra Bassioukas Hanseklint.
– Men om det beslutas tar det tid att genomföra. Det är inte säkert att vi hinner till augusti, för den stora trafikomläggningen och skoltrafiken tar det mesta av vår tid.
Dagens system dåligt
Västerbotten har ett omfattande nät av anropsstyrd trafik som även täcker Skellefteå, så kallade ringbilar.
– Men linjerna är värdelösa. Den hänger inte ihop med andra turer och leder ingen vart. Det är få som kan nyttja dem.
– Vi hade tänkt att göra om detta nät med tiden, men eftersom fullmäktige beställde utredningen nu så har vi fått skynda på, säger hon.
Åka med skolbuss
Ännu ett krav från fullmäktige var att det ska utredas om allmänhet kan åka med skolbussar.
– Det kommer i så fall att klassas som anropsstyrd trafik. Då blir skolbussarna en bas i den anropsstyrda trafiken, och får kompletteras med taxi.
Taxan gäller
– Enligt Region Västerbotten är det inga problem att låta folk åka med skolbussarna. Men ett praktiskt problem är betalningssystemet. En maskin för betalning kostar 50 000 kronor och det är inte rimligt till bussar med så låg nyttjandegrad.
– Vi tänker oss ett enklare system, men taxorna ska alltid följas eftersom trafiken upphandlas av Länstrafiken, säger Petra Bassioukas Hanseklint.
Fler namninsamlingar har gjorts om busstrafikenDessa byar förlorar sin busstrafikByar förlorar busslinjer - och i stan blir det ändringar på Morön