Luften fortsatt smutsig i centrum – "De ska inte vara oroliga"

I våras rapporterade Ekot att vissa dagar är nivåerna av skadliga partiklar – PM10 – så höga i Skellefteå att den som utsätts under lång tid riskerar att dö i förtid av hjärt- och kärlsjukdomar och lungcancer.
– Den dåliga luften i centrum behöver följas upp, säger Annamaria Hedlund på bygg- och miljönämnden.

Nu när bilarna blivit renare är det främst damm och partiklar från däck som smutsar ner luften, enligt planeringschef Lars Hedqvist. Genrebild.

Nu när bilarna blivit renare är det främst damm och partiklar från däck som smutsar ner luften, enligt planeringschef Lars Hedqvist. Genrebild.

Foto:

Skellefteå2024-12-26 11:00

Nyheten i korthet

  • Skellefteå har haft olagligt höga halter av farliga luftföroreningar, särskilt i centrum längs Viktoriagatan och Kanalgatan.
  • Bygg- och miljönämndens ordförande, Annamaria Hedlund, säger att uppföljning behövs men att invånarna inte bör vara oroliga.
  • Planeringschef Lars Hedqvist betonar statens ansvar att bygga Norrbotniabanan och en ny E4, medan kommunen bland annat fortsätter att utveckla och elektrifiera kollektivtrafiken.

Skellefteå har haft olagligt höga halter av farliga luftföroreningar, vilket Norran rapporterade om i april. Utvecklingen i Skellefteå med stora bostads- och verksamhetsetableringar medför en ökning av både personbils- och tung trafik, och detta förväntas fortsätta ett antal år framåt. 

De största problemen med utsläpp från trafiken finns i centrala Skellefteå längs Viktoriagatan och Kanalgatan. Från 2021 är det stationerna vid kvarteret Renen och kvarteret Pantern som är ordinarie mätstationer. De finns utefter Viktoriagatan och är permanenta. 

– Mätningarna visar att luften är sämre i centrum och det behöver vi följa upp, säger Annamaria Hedlund, bygg- och miljönämndens ordförande.

Hur oroliga ska de som bor där vara?

– Jag tycker inte att de ska vara oroliga.

undefined
Kanalgatan, Skellefteå.

Planeringschef Lars Hedqvist poängterar att den dåliga luften är koncentrerad till gaturummen och där ska ingen vistas under lång tid. Enligt honom är det statens ansvar att ta tag i de viktigaste åtgärderna: att bygga Norrbotniabanan och en ny E4. 

Kommunen då?

– Vi fortsätter bygga ut och elektrifiera kollektivtrafiken. Karlgårdsbron blir viktig för att kunna sprida ut trafiken mer, likaså ett resecentrum. Alla vi jobbar tillsammans för det här och miljötänket genomsyrar all vår planering. Det märks inte minst i miljörankningar där Skellefteå klättrar uppåt, säger han.

Han förklarar att nu när bilarna blivit renare är det främst damm och partiklar från däck som smutsar ner luften, och det gäller att förbättra vägunderhåll och minimera trafikstopp i centrum. Den kulturförändring som märks i statistiken betyder också mycket.

– Folk tänker till mer, de tar cykeln om de kan och reser kollektivt. Särskilt den yngre generationen, säger han.

Förutom trafiken har kommunen ansvar för att kontrollera luftkvaliteten från industri och vedeldning. Man gör bedömningen att störst problem med utsläpp från industri finns i Skelleftehamn där Rönnskärsverken har betydande utsläpp av kväveoxider, svaveldioxid och metaller. Kväveoxider och partiklar mäts kontinuerligt under 2024. 

När det gäller utsläpp från vedeldning är det samhällena Jörn, Byske, Boliden och Bureå som bedöms ha störst problem. I byn Kalvträsk har de högsta halterna beräknats men där är bedömningen att färre personer berörs.

Resultatet från mätningarna kommer att utvärderas under första kvartalet 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!