Plan för rondellen vid Myran visas nu för allmänheten

Rondellen vid kulturskolan Myran måste flyttas, och det blir ökad trafik på Östra Nygatan. Det är några av konsekvenserna när Grenvägen ska flyttas och grävas ner.

Orange färg visar hur vägarna ska gå. Det görs också nya gång- och cykelvägar, markerade med vita linjer.

Orange färg visar hur vägarna ska gå. Det görs också nya gång- och cykelvägar, markerade med vita linjer.

Foto: Skellefteå kommun

Skellefteå2022-04-14 16:00

När Norrbotniabanan byggs ska Grenvägen flyttas 200 meter österut samt grävas ner. Den ska även gå i tunnel under väg 372 och sedan ansluta till rondellen från norr. 

Denna nya trafiklösning innebär att rondellen flyttas mera åt sydost. Det krävs också omfattande skärning av Mullberget så att vägen ska kunna gå i sin nedgrävda sväng. 

Detta framgår av förslaget till kommunal detaljplan som nu är ute på samråd. Sedan tidigare har järnvägsplanen förutsatt denna lösning och kommunens plan ska nu anpassas. I samma veva görs en genomgång av tomten där kulturskolan Myran ligger. Totalt är det fem olika detaljplaner som förändras, den äldsta var från 1945. 

Där nya Grenvägen går under järnväg och väg 372 ska den fria höjden vara 4,7 meter. Intill ska en gång- och cykelbana ligga, och den ska gå på högre höjd, med mur och räcke som skiljer mot biltrafiken. Fri höjd för gång- och cykelvägen blir tre meter. 

Där nya Grenvägen ansluter till Östra Nygatan finns två hus som måste bort. De närmaste grannarna kommer att få stora förändringar i sin närmiljö då det blir mer trafik. Vissa hus som ligger på södra sidan av gatan kan få buller som överskrider gränsvärden. 

Där dagens Grenvägen ligger ska allt tas bort. Det ska inte byggas något nytt eftersom det finns ledningar nere i marken. Däremot kan det bli parkeringsplatser, eftersom det är brist på sådana bland de närliggande flerbostadshusen. 

Innan Norrbotniabanan blivit klar ska kommunen göra en översyn av buller i området, och det finns planer på att försöka minska genomfartstrafiken genom Älvsbacka. 

Även när det gäller väg 372 väntas trafiken för övrigt att öka. När E4 så småningom flyttar till Östra leden, kommer betydligt fler att köra längs Järnvägsleden för att ta sig till och från E4. Trafiken beräknas då öka med 50 procent. 

När det gäller Myran så blir det vissa ändringar av infarten. Det påpekas att skolan har brist på parkeringsplatser på kvällarna.

Skolan var byggd 1961 och är utpekad som kulturhistoriskt värdefull. Den var byggd för att vara yrkesskola och är numera kulturskola. Skolans yttre har förändrats särskilt när det gäller fönstren, och det bör återställas vid restaureringar. Invändigt är trapphuset bevarandevärt, även om det har byggts om. 

Fram till den 12 maj kan man lämna in synpunkter på förslaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!