Mätningen av hur nöjda företagare är med kommunernas service inom myndighetsutövningen har Sveriges kommuner och Regioner nu genomfört för åttonde gången sedan 2010. Kommunernas genomsnittliga Nöjd-Kund-Index, NKI, har ökat vid varje mätning. I år ökar NKI-värdet från 73 till 74 av 100 möjliga. Resultatet innebär att företagare generellt sett är nöjda med den service kommunerna ger dem. Skellefteås NKI-värde är 72.
- Det är glädjande att omdömena fortsätter att bli allt bättre. Bra företagsservice bidrar till ett bra lokalt företagsklimat och därmed också till ökad tillväxt, säger Michaela Stenman, tillförordnad sektionschef på Sveriges Kommuner och Regioner i ett pressmeddelande.
Bygglov är det myndighetsområde där företagares nöjdhet ökar mest. NKI-värdet för bygglov har tidigare inte ökat i samma takt som för de övriga myndighetsområdena, men ökar nu på ett år från 64 till 66, vilket motsvarar klart godkänt. I Skellefteå ligger den siffran på 63.
- Coronapandemin tycks inte ha haft någon generell påverkan på resultaten. Förändringarna i resultaten är överlag små, avslutar Michaela Stenman.
Kommunerna har nu också tilldelats ett NUI-värde, Nöjd upphandlings-index. Här fick de ett knappt godkänt resultat, NUI 63.
Kommuner med högst NKI-värde
Boden, NKI 86
Torsby, NKI 86
Höganäs, NKI 85
Större kommuner med högst NKI-värde
Trollhättan, NKI 82
Kalmar, NKI 81
Upplands-Väsby, NKI 80