Klockan Àr strax efter Ätta pÄ morgonen och korridorerna Àr helt tysta. Elever stÄr uppradade i prydliga led med sina anteckningsböcker i famnen.
EngelsklĂ€raren Stuart, eller Mr. Garbutt som han kallas pĂ„ skolan, öppnar en klassrumsdörr och hĂ€lsar sina elever i klass 6B vĂ€lkomna. En efter en fĂ„r de gĂ„ fram och sĂ€ga âgood morningâ innan de slĂ€pps in. Sedan stĂ€ller de sig bakom sina stolar och vĂ€ntar tills de fĂ„r sĂ€tta sig ned.
â Eleverna vet vad som förvĂ€ntas av dem och vi stĂ„r i led innan lektionen börjar. Det Ă€r en rutin som skapar lugn och signalerar vĂ€rdet av lektionen som precis ska börja, förklarar rektorn Frederik Granström.
Skolan kallar sin filosofi för âtough loveâ. Tanken Ă€r att stĂ€lla höga krav samtidigt som det ska finnas en balans mellan krav och omtanke.
De första tio minuterna av skoldagen sĂ€ger en del om den pedagogiken. Klass 6B inleder till exempel morgonen med en övning i skrivstil â trots att det inte lĂ€ngre finns nĂ„gra krav i grundskolans lĂ€roplan att det ska lĂ€ras ut.
â Vi har jĂ€ttehöga akademiska förvĂ€ntningar pĂ„ vĂ„ra elever, oavsett deras förutsĂ€ttningar. Men det betyder förstĂ„s inte att alla mĂ„ste fĂ„ högsta betyg, resonerar Granström.
Ănda sedan Internationella engelska skolan invigdes i SkellefteĂ„ hösten 2019 har skolan vĂ€ckt mycket debatt. Den Ă€r en del av en vĂ€lkĂ€nd skolkoncern som ofta hamnar i skottgluggen vid diskussioner om friskolor och vinster i vĂ€lfĂ€rden. Men Granström menar att en del av kritiken grundar sig i rena missförstĂ„nd.
â Vissa sĂ€ger att vi vĂ€ljer vĂ„ra elever och att vi försöker pĂ„verka elever med sĂ€rskilda behov att lĂ€mna skolan. Det stĂ€mmer inte alls, vi har ett kösystem dĂ€r det Ă€r först till kvarn, resonerar han och tillĂ€gger:
â En annan aspekt Ă€r det engelska sprĂ„ket. Upp till hĂ€lften av vĂ„r utbildning bedrivs pĂ„ engelska men vissa har en bild av att det skulle vara det enda sprĂ„ket. I de lĂ€gre Ă„ldrarna Ă€r nĂ€stan all undervisning pĂ„ svenska.
För tre Är sedan visade en studie att Internationella engelska skolan lÄg i topp med att ge glÀdjebetyg till eleverna. Vad tÀnker du om det?
â GlĂ€djebetyg Ă€r nĂ„got som inte ska fĂ„ förekomma. Jag kan bara berĂ€tta hur vi arbetar för att motverka det, vi stĂ€mmer av bedömningar fyra gĂ„nger per lĂ€sĂ„r och jĂ€mför ocksĂ„ betygen mot resultat pĂ„ nationella prov. Om nĂ„got sticker ut sĂ„ vet vi varför. Vi arbetar ocksĂ„ systematiskt med betyg i Ă€mnen som inte har nationella prov.
I Stuart Garbutts klassrum fortsĂ€tter lektionen. Den hĂ€r dagen avhandlas bland annat bisatser, emotivt sprĂ„k och skiljetecken â ganska avancerad kunskap för tolvĂ„ringar.
â Visst Ă€r det avancerat, men det lĂ„ter ocksĂ„ svĂ„rare Ă€n vad det Ă€r pĂ„ grund av de tekniska termerna, resonerar Garbutt.
PÄ Engelska skolan finns ingen skoluniform, dÀremot en klÀdkod. YtterklÀder, kepsar och mössor ska av och eleverna förvÀntas ha pÄ sig hela och rena klÀder. Hörlurar Àr ocksÄ i regel förbjudna under lektionstid.
â MĂ„nga elever sĂ€ger att de fokuserar bĂ€ttre om de fĂ„r lyssna pĂ„ musik. Men det Ă€r ingenting som stöds av forskning, förklarar lĂ€raren Helena Marklund.
Flera av lÀrarna pÄ Engelska skolan kommer ursprungligen frÄn engelsksprÄkiga lÀnder. Stuart Garbutt Àr en av dem. Till en början arbetade engelsmannen i en kommunal skola och han menar att skillnaden Àr stor.
â PĂ„ Engelska skolan finns det en gemensam kultur som saknades pĂ„ min förra arbetsplats. All personal och alla elever vet exakt vad som förvĂ€ntas av dem och det Ă€r likadant oavsett vilken lĂ€rare eleverna har, sĂ€ger han.
Helena Marklund hÄller med och tillÀgger:
â VĂ„ra rutiner Ă€r viktiga för att barnen ska kunna fokusera. Vi har höga förvĂ€ntningar pĂ„ dem socialt och klasserna fĂ„r nya mentorer varje Ă„r sĂ„ eleverna lĂ€r kĂ€nna all personal hĂ€r.
Harry Holmgren och Elina Devismes i klass 6B hÄller med om att den nÀra kontakten med lÀrarna Àr viktig.
â De vill vĂ„rt bĂ€sta och hjĂ€lper alla som behöver hjĂ€lp. De frĂ„gar hur vi mĂ„r varje dag och ser om vi Ă€r ledsna, sĂ€ger Elina.
â Vi fĂ„r ocksĂ„ veta nĂ€r vi gör nĂ„got fel och dĂ„ fĂ„r man ett hĂ„rdare straff Ă€n vad man kanske hade tĂ€nkt sig, till exempel kvarsittning. De vill att vi ska förstĂ„ nĂ€r vi har gjort fel sĂ„ att det inte hĂ€nder igen, tillĂ€gger Harry.
PÄ skolan finns ett hussystem, ungefÀr som i Harry Potter-böckerna. Alla elever tillhör ett av fyra hus och om en elev gör bra ifrÄn sig i skolan eller utmÀrker sig pÄ nÄgot annat sÀtt sÄ kan hen samla poÀng till sitt hus.
â Det huset som vinner en vecka kan till exempel bjudas pĂ„ glassparty! Och sĂ„ har vi mĂ„nga andra roliga aktiviteter, typ utklĂ€dningsdagar, sĂ€ger Elina Devismes.
Finns det nÄgot som Àr mindre bra med skolan?
â Tja, det skulle vĂ€l kanske vara att vi inte fĂ„r nĂ„gra personliga skoldatorer, sĂ€ger Harry Holmberg.
Anledningen, berÀttar Helena Marklund, Àr att forskning visar att man lÀr sig bÀttre om man skriver för hand.
â VĂ„rt lĂ„ngtidsminne tjĂ€nar pĂ„ att vi anvĂ€nder vĂ„ra hĂ€nder för att skriva. Vi har dessutom mĂ€rkt att mĂ„nga barn Ă€r sĂ„ vana vid datorer att de inte vet hur man anvĂ€nder ett anteckningsblock ordentligt, sĂ€ger hon.
I mĂ„nga andra lĂ€nder skulle Engelska skolans pedagogik kanske inte framstĂ„ som sĂ€rskilt mĂ€rkvĂ€rdig. Stuart Garbutt menar till exempel att koncept som liknar âtough loveâ finns i Storbritannien dĂ€r han tidigare har arbetat som lĂ€rare.
I Sverige dÀremot kritiseras skolkoncernen ibland för att ha en gammaldags pedagogik och vissa hÀvdar att de höga akademiska kraven riskerar att hÀmma barnens kreativitet. Rektor Frederik Granström hÄller inte med om det.
â Det tror jag inte pĂ„ överhuvudtaget. Jag vill hĂ€vda att man bara kan vara kreativ i ett Ă€mne som man har gedigna kunskaper i. Om vi vill att barnen ska bli kreativa och framgĂ„ngsrika mĂ„ste vi ocksĂ„ lĂ€ra dem att bli det, sĂ€ger han och tillĂ€gger:
â Vi Ă€r absolut traditionella pĂ„ vissa sĂ€tt, men vi Ă€r ocksĂ„ moderna pĂ„ andra sĂ€tt. Jag skulle sĂ€ga att vi plockar det bĂ€sta av olika tider och vi hĂ„ller hela tiden fast vid vad vi vet fungerar.
Vid niotiden plockar eleverna i klass 6B undan och stĂ€ller sig bakom sina stolar. Mr. Garbutt vĂ€ntar tills alla Ă€r tysta, sedan slĂ€pper han ut dem i korridoren. Lektionen Ă€r slut â och en helt vanlig dag pĂ„ Internationella engelska skolan i SkellefteĂ„ har börjat.