Precis som inom annan samhällsservice har Skellefteå Taxi och Skellefteå Buss många sjuka och vabbande medarbetare.
– Vi har ett sjukdomsbortfall som vi aldrig någonsin tidigare upplevt, säger Andreas Olofsson.
Skellefteå Taxi har normalt mycket extrapersonal och en del bortfall har kunnat täckas av dem.
– Vi tar in alla vi kan för att fylla dygnsplaneringen.
Han tillägger:
– Det som gör att vi har det under kontroll är att efterfrågan samtidigt har störtdykt. Med normala resetal skulle vi inte klara det.
De har ungefär 500 resor färre per dygn. Taxiresorna från flyget har minskat, likaså resor till och från viss dagverksamhet hos kommunen och efterfrågan på resor under helgerna har också fallit.
– Vi klarar att upprätthålla alla viktiga resor.
Taxichaufförer är en utsatt arbetsgrupp. Hur arbetar ni med det?
– Innan omikron slog till före jul upplevde vi det som att allt var på väg tillbaka till normalläge. Nu jobbar vi med att få upp användningen av munskydd i bilarna för chaufförer och resenärer.
Även hos Skellefteå Buss är det ansträngt.
– Men vi har än så länge inte behövt ställa in trafik. Vissa dagar har vi haft hög sjukfrånvaro. Ofta handlar det om att någon i familjen är sjuk, säger Skellefteå Buss vd Marie Larsson.
Hon tillägger:
– Det är en utmaning. Det är lite från dag till dag och mer pussel än vanligt. Jag vågar inte spå hur det ser ut framåt för det här smittar så snabbt.