Projektet skulle pågå 2019-2022 och Skellefteå kommun har anslagit cirka två miljoner kronor.
Även Ramboll, Umeå universitet, Region Västerbotten och Skellefteå Kraft skulle ha medverkat. Totalt skulle projektet ha kostat 13-17 miljoner.
Bland tänkta finansiärer fanns också Trafikverket och statliga Vinnova.
Men i november kom beskedet från trafikverket: Det blir inga statliga pengar i nuläget. Orsaken var att ytterligare tre kommuner, Lund, Eskilstuna och Gotland, hade ansökt om pengar för liknande försök. Beskedet blev att de ska samarbeta om en förstudie, och sedan kan det möjligen bli pengar för ett genomförande.
Därför har en ny gemensam förstudie startat som ska pågå till mars 2021. Skellefteå kommun ska satsa 100 000 kronor, främst som arbetstid.
Utvecklingsledare Gustaf Ulander på Skellefteå kommun säger att han hann vara med på ett uppstartsmöte i mars när de fyra kommunernas representanter träffades fysiskt.
– Det var meningen att alla skulle besöka alla, och vid träffen i Skellefteå skulle vi ha åkt till Varuträsk och tittat på förutsättningarna. Men nu vet vi inte hur det blir med tanke på corona, säger han.
De fyra kommunerna har olika tankar om den förarlösa bussen, men gemensamt är att trafiken ska gå på landsbygd.
Skellefteås variant var en "rullande busskur" som kan rymma 10-16 personer. Den skulle rulla ut till Bolidenvägen, och sedan stå där till regionbussen kommer. Resenärerna kan alltså sitta kvar och vänta i värme. För att bli upphämtad av busskuren skulle man ringa till den, eller trycka på en knapp i en app.
– Enligt lag får man inte ha förarlösa fordon i svensk trafik, så det måste tills vidare finnas en ansvarig förare. Men det finns inte något som hindrar att denne fjärrstyr. Det pågår ett projekt i Stockholm där flera sådana fordon övervakas från en central, säger han.
– Det finns många frågor som måste utredas i förstudien. Skulle folk exempelvis våga sätta sig i ett sådant självgående fordon.
Trots att den rullande busskuren så att säga har tappat farten, fortsätter Skellefteå kommun att ha projektet i sin budget. Nyligen togs ett beslut som innebär att man skjuter pengarna framåt i tiden.
– Det är en tydlig signal till trafikverket, att kommunen för sin del är bered att satsa. Det är oftast lättare att få mer finansiering när en part redan har bestämt sig, säger Gustaf Ulander.