Ronden: Skelleftekedja satsar stort i Umeå

Här är den senaste tidens näringslivsnyheter från regionen.

Johnny Hedlund och Alexander Nordlund satsar stort i Umeå med sitt The Local Store.

Johnny Hedlund och Alexander Nordlund satsar stort i Umeå med sitt The Local Store.

Foto: Pressbild

Skellefteå2024-11-23 01:00

Skellefteföretaget The Local Store expanderar. Nu ska man öppna en butik för herrkläder i Avion shopping i Umeå. 

The Local Store startade 2009 av Johnny Hedlund och Alexander Nordlund med en butik i Citykompaniet i Skellefteå. Efter det har man utvidgat verksamheten till Piteå och Luleå. 2023 blev man utsedd till Årets Modebutik av Habit.

Butiken i Umeå kommer att bli The Local Stores största med en yta på 424 kvadratmeter och planeras att öppna i april 2025.

– Att bygga en flaggskeppsbutik i Avion var ett ganska enkelt val, vi vill ge Umeborna en fullkonceptsbutik samtidigt som vi vet att det finns tillresta konsumenter från städerna vi idag redan är starka i, säger Johnny Hedlund i ett pressmeddelande.

– Vår plan är att bygga en sanslöst stor kostymavdelning, en gigantisk kepsvägg och satsa på fullsortiment från alla stora jeansmärken. Vi gillar att satsa fullt ut och vill gärna ha allt för alla i våra butiker, säger Alexander Nordlund.

undefined
Joakim Gunler, grundare och vd för Leo's Lekland meddelar att verksamheten kan fortsätta.

Samtliga Leo's Lekland blir kvar efter intensiva hyresförhandlingar. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande. Det var den 11 juni som företaget ansökte om rekonstruktion i efterdyningarna av pandemin, kriget i Ukraina, inflation och hyreshöjningar. Men nu, efter förhandlingar med fastighetsägarna, är det klart att samtliga 27 anläggningar blir kvar.

– De senaste månaderna har varit intensiva och utmanande för hela företaget. Jag är otroligt stolt över alla medarbetare som kämpat trots osäkerheten. Jag hoppas att det här beskedet kan bli en tidig julklapp för både våra anställda och barnfamiljer runt om i landet, skriver Joakim Gunler, grundare och vd på Leo’s.

Leo’s Lekland grundades i Luleå 2006. I Skellefteå driver man en anläggning på Anderstorp.

undefined
Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland Visitors Board som vunnit fina priser.

Swedish Lapland Visitors Board fick en storvinst för när årets Publishingpris delades ut. Tillsammans med kommunikationsbyrån Oh My har man skapat Webbplatsen Care for the Arctic – it’s our home som vann både guld och Grand Prix.

– Vi har jobbat målmedvetet med att positionera Sveriges arktiska resmål i över 20 år. Något vi lyckats bra med om vi ser till att vi nu hamnar i Hall of Fame, säger Annika Fredriksson, vd Swedish Lapland Visitors Board i ett pressmeddelande.

Nu har Swedish Lapland Visitors Board sammanlagt tio vinster i Publishingpriset och tar klivet in i prisets Hall of Fame. För att kvalificera sig för inträde ska företaget ha vunnit minst tio gånger sedan tävlingsstarten 1990.

Swedish Lapland Visitors Board företräder, utvecklar och stödjer besöksnäringen i den nordligaste och arktiska delen av Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!