Torsgatan ska förstärkas så att den klarar tyngsta typen av trafik, BK4. I höstas byggdes delar av gatan om, och i sommar är det tänkt att resten ska göras.
Dessutom görs en rondell i korsningen Torsgatan/Svedjevägen. Rondellen behövs eftersom det är mycket trafik i korsningen, och den därmed blir farlig. Dessutom har räddningstjänstens flytt till Svedjevägen ökat kraven på flyt i trafiken.
Det har nu visat sig att pengarna inte kommer att räcka. På grund av ökade priser på material och transporter behövs ytterligare drygt tio miljoner. Från 34 till 44,8 miljoner. Exempelvis har ett material som heter Bitumen ökat i pris med 50 procent.
Vad som också har förändrats är ökade krav på tillgänglighet när det gäller en cykelväg och angöring till de två nya busshållplatserna. Det var också tänkt att man skulle använda begagnade massor från andra byggen, som dock inte finns tillgängligt.
Om pengarna beviljas så ska de tas från ett annat konto där man har pengar över, det var pengar för stadsomvandling som inte kostade så mycket som väntat.
Byggandet sträcker sig över 2,4 kilometer från korsningen med Moröbackevägen till intaget för flis vid Skellefteå krafts fjärrvärmeanläggning. Dock med undantag för en sträcka på cirka 800 meter vid industriområdet som redan är gjort.