Kortbetalningarna på Systembolagets butiker krånglar. Det var Aftonbladet först med att berätta.
Skellefteborna är inte förskonade, enligt anställda och butikschefer som Norran pratat med.
– Många får hämta ut kontanter, säger en anställd på Systembolaget i Citygallerian.
Även Systembolaget på Solbacken har drabbats, där Stefan Hofverberg är butikschef. Han säger att digitala betalkort i mobiler inte fungerar, men att det också uppstått problem med fysiska betalkort.
– Det tar väldigt lång tid att betala med kort. Vi vet inte vilka kort som fungerar och inte, det är lite oklart. Vi råder våra kunder att betala kontant, säger han.
För att minska risken för långa köer har de öppnat upp fler kassor än vanligt under förmiddagen.
– Vi har även satt upp skyltar i butiken om att använda kontanter. Men det är många kunder inte har kontanter med sig.
Det är ännu oklart hur länge de tekniska problemen kommer att fortsätta.
– Problemet har drabbat alla Systembolagets butiker. Vi vet inte hur länge det kommer att vara såhär, säger Stefan Hofverberg.
Sofia Sjöman Waas, pressansvarig på Systembolaget, säger att det inte verkar handla om någon form av it-attack.
– Det verkar vara nätverksrelaterat. Det finns i nuläget inga misstankar om att det är någon yttre påverkan som ligger bakom problemen, säger hon till Aftonbladet.