Restaurang på Northvolt stänger

Personalrestaurangen Recharge på Northvolt i Skellefteå stänger.
Samtidigt försvinner också varuautomater – och sedan tidigare har kaffemaskiner på området stängts.
– Det är tråkigt att det dras ner, uppger en anställd till Norran.

”Det är verkligen tråkigt att det dras ner”, uppger en Northvoltanställd till Norran.

”Det är verkligen tråkigt att det dras ner”, uppger en Northvoltanställd till Norran.

Foto: Adam Savonen

Skellefteå2024-11-12 11:02

Företaget Compass Group har drivit restaurang och haft kaffe- och varuautomater på Northvolts område sedan de tecknade ett ramavtal med batteritillverkaren.

Nu stänger personalrestaurangen Recharge och varuautomaterna försvinner. Nyligen stängdes även Compass Groups kaffemaskiner på Northvolt.

I ett utskick till Northvoltanställda som Norran tagit del av framgår det att restaurangen Recharge kommer att vara stängd från och med onsdag. ”Varuautomaterna kommer också att stängas och tömmas med start i veckan”, står det.

I utskicket står det även att anledningen är Northvolts ”nuvarande ekonomiska situation” och att man inte kunnat nå en överenskommelse med leverantören, Compass Group.

– När det gäller lunchrestaurangen letar vi efter en ny lösning för att kunna öppna den igen så snart som möjligt. Under tiden håller alla foodtrucks öppet och erbjuder mat, skriver Matti Kataja, kommunikationschef vid Northvolt, i ett mejl till Norran på tisdagseftermiddagen. 

Han svarar inte på frågan om stängningen hänger samman med obetalda fakturor. 

undefined
Recharge, på svenska ”ladda om”, är namnet på personalrestaurangen som nu stänger. Bilden är tagen i juni förra året.

Norran har varit i kontakt med Compass Group, som meddelar att de beslutat att ”avsluta sin tjänsteleverans hos Northvolt med start den 13 november”.

– Det omfattar kaffe- och varumaskiner samt restaurang, skriver Susanne Moland vid Compass Group i ett sms.

Angående de avstängda kaffemaskinerna skrev Matti Kataja vid Northvolt så här till Norran förra veckan:

– Vi ser till att alla medarbetare kan få en kopp dygnet runt även om kaffemaskiner inte är i gång. Sedan kommenterar vi inte detaljer i avtal med enskilda leverantörer, men vi har dialoger med de flesta av våra leverantörer nu när vår organisation förändras.

undefined
Matti Kataja, kommunikationschef för Northvolt i Norden.

En Northvoltanställd uppger till Norran att beskedet om att restaurangen Recharge stänger och att kaffe- och varuautomater stängs ner ”kom som en chock”.

– Det är verkligen tråkigt att det dras ner på fritt kaffe, fri frukt och att ha möjlighet att köpa mat på jobbet. Matvagnarna blir kvar men det kändes bra att kunna gå till restaurangen och äta.     

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!