Resesäljarna om kaoset under pandemin

Coronapandemin slog i princip ut hela branschen – och nu finns bara två resebyråer kvar i Skellefteå. ”Det är så klart tufft för oss fysiska byråer”, säger Linda Lundvall som driver Ticket i Skellefteå.

Linda Lundvall är säljchef på Ticket – en av två fysiska resebyråer för privatpersoner i Skellefteå.

Linda Lundvall är säljchef på Ticket – en av två fysiska resebyråer för privatpersoner i Skellefteå.

Foto: Wilhelm Sandelin Anton

Skellefteå2021-09-23 09:50

2020 var ett riktigt krisår för resebranschen och på Ticket i Skellefteå minskade antalet bokningar till runt 10-15 procent av de normala volymerna. Linda Lundvall som är chef på resebyrån beskriver hur hon och hennes kollegor upplevde den första pandemivåren som ”totalt kaos”.

– Jag hade just kommit hem från en studieresa och kastades rakt in i arbetet när pandemin kom. I början var det total panik och många av våra kunder satt fast på olika ställen. Vi fick kavla upp ärmarna och hjälpa dem så gott det gick, förklarar hon.

Svenska Resebyrå- och Arrangörsföreningen SRF beskriver pandemin som ”en stor katastrof” för resebranschen. Och det märks – Tickets personalstyrka i Skellefteå har halverats, och i maj 2020 tvingades konkurrenten Resia att stänga alla sina fysiska butiker. Också Reseproducenten i Skellefteå har drabbats hårt.

– Jag skulle väl säga att vår bransch alltid har varit i kris. Flygstrejker, vulkanutbrott och nu senast en pandemi, säger Cecilia Ärlebo på Reseproducenten.

I dag är Ticket och Reseproducenten de enda resebyråerna för privatpersoner i Skellefteå. Kanske är det inte bara pandemin, utan också samhällsutvecklingen i stort, som har påverkat resebranschens utveckling. I dag går det ju att boka resor helt på egen hand på nätet utan hjälp av en resebyrå och kundernas beteenden har förändrats.

– Det är så klart tufft för oss fysiska resebyråer just nu. Men Ticket finns också på nätet och vi har många kunder som bokar online, förklarar Linda Lundvall.

Hon framhåller också att resebyråer kan hjälpa med helhetslösningar för resor på ett sätt som kan vara svårt att ordna om man bokar på egen hand.

Varför ska man besöka en fysisk resebyrå 2021?

– Vi kan förmedla enkelhet och kompetens. Kunden skulle egentligen inte behöva sitta flera timmar på en kväll och googla på resor. Och det är faktiskt fortfarande många som besöker vår fysiska butik. Allt ifrån 20- till 80-åringar.

Vilka utmaningar finns för framtiden?

– Det första är att få kunderna att våga resa igen nu när världen öppnar upp. För det går faktiskt – jag själv var i Franska rivieran i slutet av juni och det gick alldeles utmärkt. Vi är fortfarande på låga nivåer, men bokningarna ökar nu igen och det känns hoppfullt, säger Lundvall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!