Det var året när resandet egentligen skulle ha ökat. Den stora trafikomläggningen i augusti 2019 hade fått vissa förbättringar i januari 2020. Successivt skulle också planen på 15-minuterstrafik i rusningstid träda i kraft. I augusti infördes dessutom en ny linje och en stor marknadsföringskampanj planerades.
– Totalt sett så ökade vi under året trafiken med 20 procent, säger Marie Larsson, vd på Skellefteå Buss.
Men resandet ökade inte, utan sjönk tvärtom som en sten när covid-19 spred sig från mitten av mars.
Sett över hela året så minskade antalet resenärer i stadstrafiken med 29 procent.
Resandet med flygbussen sjönk med 67 procent.
– Resorna med hockeybussarna försvann helt, vilket både gav bortfall från biljetter och sponsorer, säger Marie Larsson.
När raset var ett faktum diskuterades om trafiken borde dras ner.
– Men politikerna ville att vi skulle fortsätta som vanligt. Hade vi dragit ner hade det tagit för lång tid att sedan vänja tillbaka folk.
Kostnaderna för personal, bussar och bränsle fortsatte alltså att rulla som vanligt.
När året summeras blev bortfallet av intäkter 15 miljoner. Skellefteå Buss brukar normalt ha intäkter på 186 miljoner, så bortfallet är cirka åtta procent.
Dessutom ökade kostnaderna på grund av covid med 4,3 miljoner. Ökningen beror på ombyggnad av bussar för säkrare betalning, förstärkningsbussar för att undvika trängsel, ökad städning.
Sjukfrånvaron var något högre än ett normalt år.
– Andra sjukdomar har faktiskt minskat, men personal har varit hemma för förkylningssymptom, covid och anhörigkarantän.
– Totalt sett från utbrottet och fram till nu har 10-15 haft konstaterad covid, säger Marie Larsson.
Bolaget har 250 anställda.
Resultatet kommer att hjälpas upp av ett statligt bidrag för intäktsförluster i kollektivtrafiken. En del pengar har kommit, men mycket dröjer.
Man kan alltså säga att Skellefteå Buss "övervintrar". Nu inväntas besked att det ska vara okej att åka kollektivtrafik igen.
– På sikt ska vi göra den stora kampanjen för att man ska åka buss till jobbet. Den har fått vänta i mer än ett år.
– Vi måste också sprida budskapet att kollektivtrafik i Skellefteå inte är samma sak som kollektivtrafik i Stockholm.
Statistik
Resande med buss i stadstrafiken, Skellefteå
2018: 1 258 502 resenärer.
2019: 1 230 088 resenärer.
2020: 873 261 resenärer.
I statistiken ingår inte flygbuss och hockeybussar.