Resa med linje 9 – här är det gott om lediga säten

”Det är synd att inte fler åker med. Ibland känns det meningslöst att köra upp till lasarettet.” Det säger Malin Lundström som körde linje 9 en solig torsdag när Norran åker med.

Ej heller här, hållplats på Morön.

Ej heller här, hållplats på Morön.

Foto: Norran

Skellefteå2020-02-25 06:55
undefined
Från centrum till lasarettet. Få se - var ska man sätta sig?
undefined
Chauffören Malin Lundström tycker ibland att svängen upp till lasarettet känns onödig.
undefined
Här stannade Malin Lundström bussen för avstigning. Lasarettets norra entré är sista hållplats i den här riktningen.
undefined
Sista hållplats i den andra riktningen är Varugatan Östra på Solbacken.
undefined
Ingen resande denna gång. Hållplats på Moröhöjden.
undefined
Ej heller här, hållplats på Morön.

Den första bussen går klockan 10.00 och jag tar turen upp till lasarettet. Den som kommer med andra bussar in till stan har fritt byte om de har busskort eller förköpt biljett. Men ingen sådan resenär kliver på. Själv betalar jag 30 kronor för enkelresan och blir ensam passagerare.

– Det är väldigt få som åker till lasarettet, säger Malin Lundström.

Avstigningen är på norra sidan av byggnaden. Tar man närmaste ingång och åker hissen en våning ner är man strax i centralhallen.

12:e resenären

Men min resa med linje 9 ska fortsätta så jag kliver på igen klockan 10.50. Fortfarande ensam, med Malin som chaufför.

Sedan starten i höstas och fram till i dag hade bara elva resor gjorts från denna hållplats. Nu är det alltså tolv.

Få åker buss till lasarettet - synd tycker tillgänglighetsrådgivaren

Vi kommer ner till stan, och turen ska vidare till Solbacken.

En man stiger på, han säger att han kommit med buss från Lövånger och nu ska upp till Solbacken. Vi rullar mot öster, och vid Getberget svänger Malin vänster för den speciella slinga som bara denna buss kör. Via villagatorna på Morön ska vi slingra oss upp till Torsgatan.

Åker ofta

På Ängesvägens hållplats stiger en äldre dam på. Hon berättar att hon brukar åka med denna linje cirka tre gånger i veckan. Det kan både vara till centrum och till Solbacken.

– Men det är trångt om tid för ärenden. Ska jag till tandläkaren måste jag boka tid mellan elva och tolv, säger hon.

Damen säger att hon är glad att linje 9 finns, men helst hade hon haft det som förr då det var betydligt fler turer.

Färden går nu genom Moröhöjden, men ingen ny resenär kliver på.

Snabbare än linje 1

Mannen och damen går av intill Ica Maxi. 15 minuter senare är det avgång till stan igen. Men ingen resenär dyker upp, förutom jag då.

– Det är synd att så få åker härifrån, för det skulle avlasta linje 1, säger Malin Lundström, som fortfarande är chauffören.

Både linje 1 och linje 9 går från Solbacken och ner till stan.

– Men nian går en rakare väg så den går fortare, säger hon som tips.

Bättre än inget

På slingan tillbaka är det lika dött vid hållplatserna. Ingen på Moröhöjden har planer nere på stan, men däremot Fia Johansson som kliver på i villaområdet på Morön. Hon säger att hon sällan åker så här mitt på dagen, men om det händer tar hon nian. Annars blir det Skelleftehamnsbussen.

– Det är synd att busslinjerna lades om, men nian i alla fall är bättre än inget alls, säger Fia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!