–Just nu anställer vi upp mot tio personer i veckan och vi kommer att behöva öka det tempot ytterligare, säger Anders Thor ansvarig för samhällsrelationer på svenska vid Northvolt, till Norran.
I dag är över hundra personer anställda av Northvolt för den kommande produktionen vid Northvolt Ett. Northvolt berättar att de behöver anställa cirka 500 för att göra fabriksanläggningen redo för produktion under året, och fram mot 2025 ska upp mot 3000 personer vara anställda i produktionen.
Enkel matematik säger att det stundtals kan bli en tuff resa – skulle Northvolt ha 3000 anställda i Skellefteå vid utgången av 2025 – innebär det i snitt mer än tio nyanställda varje vecka fram till dess.
Det var den 19 oktober 2017 som Northvolt, vid en presskonferens på kontoret i Stockholm, berättade att det valt Skellefteå för etableringen av battericellsfabriken Northvolt Ett och Västerås för utvecklingsenheten Northvolt Labs. Dagen efter avgörandet i mark- och miljödomstolen med klartecknet för den första produktionslinan, den 8 juni 2018, började arbetet att avverka skog på Bergsbyns industriområde. Det är den som nu börjar närma sig färdigställande.
Det första besökarna slogs av då de kom och tittade på de inledande byggnationerna vid Bergsbyns Industriområde var det hus som Northvolt kallar Upstream 1, eller Beredning 1 som är en 35 meter hög byggnad. Där startar tillverkningen av battericellerna. Råmaterial som litium, nickel, mangan och kobolt blandas för att skapa det aktiva materialet, vilket gör det möjligt för batterierna att lagra energin.
Från den utgår två block – Block 2 närmast utkiksplatsen i väst – och Block 1 en bit längre österut. Block 1 är den första produktionslinan. Uppförandet av den andra produktionslinan är också på gång.
– Byggnationerna av Block 2 pågår. Där görs i dag stålkonstruktioner och fasta byggnader, säger Anders Thor.
I blocken sker först slurryblandningen, vilket innebär att det aktiva materialet blandas med andra ingredienser, för att kvaliteten ska bli så hög som möjligt. Sedan sker celltillverkningen där elektrodrullar matas in i maskiner som strimlar elektroden till remsor som sedan rullas ihop till små paket. Därefter stoppas de i behållare fyllda med elektrolyt som gör det möjligt för elektriciteten att flöda mellan poolerna.
Slutligen så landar cellerna i byggnaden för formering och mognad där batterierna laddas för första gången och det görs för att funktionen ska säkerställas, men också för att det blir avgörande hur batteriet ska prestera under resten av livstiden.
– Nu handlar det om att få maskiner som kommer in via hamnen på plats, samt dessutom att lägga el och rör, säger AndersThor.
Inom några år ska också återvinningen Revolt tas i bruk. Där får Northvolt varje år återvinna högst 25 000 ton litiumjonbatterier eller annat liknande avfall från batterier. Samtidigt pågår också markberedningen för ytterligare tre produktionslinjer.
Skellefteå och Northvolt Ett är i det absoluta centrumet för Northvolts framtid. Det blev tydligt i mitten av mars.
Då berättade Northvolt att Volkswagen lagt batteriorder till Northvolt på 14 miljarder dollar, eller ungefär 120 miljarder kronor på tio år i Skellefteå. Det innebar att Northvolts orderstock ökade till minst motsvarande 230 miljoner kronor. Samtidigt säljer Northvolt sin andel i joint venture-projektet i Salzgitter, Northvolt Zwei, till Volkswagen. Där skulle byggnadsstarten vara under 2021 Det innebär att Northvolt Ett är den enda fabrik som Northvolt bygger just nu. Målet är att ha en kapacitet på 150 gWh 2030 och för att nå dit planerar Northvolt att bygga fler fabriker i Europa.
Det gör också att det inte blir någon tvekan om att det blir fem produktionslinor och Bergsbyns industriområde.
Northvolt har pratat om att målet har varit en produktion av 40 gWh batterier år, vilket ska motsvara 800 000 elbilar per år. Det sägs också i häftet som Northvolt har gått ut med och informerat Skellefteborna i nyligen.
Men det är inte hela sanningen. Northvolts miljötillstånd tillåter större produktionsvolymer, och företaget har meddelat att fabriken nu kommer att bli större med tanke på den nya ordern från Volkswagen.
– Northvolt Ett kommer att bli väsentligt större än de 40 gigawattimmar vi först räknade med, säger Anders Thor.